Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



torsdag 1. januar 2015

Nyttårstur på Brekke

1. nyttårsdag er den helligste dagen for meg. Det er markeringen på at jula er over, slik at det blir tid til goturer igjen. Jeg lot meg ikke be to ganger, når jeg kjente beina møte gulvet fra sengekanten, og tanken slo meg at det i dag er lov å lufte seg.

Dermed ble det en morgentur og ekspedisjon, - før frokost, gjennom ukjente stier på Brekke. Oppstart var fra vannrenseanlegget og rett østover innover myra mot Storesåtdalen. Her ligger Øvre Eide Naturreservat: 

(ref. Lovdata)

Formålet med fredningen er å bevare en flatmyr, med svært variert og interessant vegetasjon og med innslag av flere sjeldne arter.

Vel, dette la jeg ikke merke til før senere, og passerte i tro på at dette var det sedvanlige Karmøy. Stien bortover var synlig, men ikke tydelig, og det var heller ingen merking.

Øvre Eide Naturreservat
200 meter inn i søkket var veivalget uklart. På min høyre side vare det et gjerde, og nede i myra lå det planker som ledet mot stien på andre siden. Den veien prøvde jeg meg på og klatret over gjerdet. Stien ble mer tydelig på andre siden, og ledet meg opp til en høyde. Jeg gikk nå sørover og mot Skrivarvarden.

1 km inn i løypa kom jeg til det høyeste punktet på denne turen, og begynte å sikte meg inn på stien Goturlaget gikk i november. Men tålmodigheten slet i meg, vitende om at en frokost ventet hjemme, så jeg kortet av og ned mot Brekkevatnet, og vendte tilbake til parkeringsplassen og renseanlegget.

Høydene ved Brekke
Goturåret 2015 er offisielt åpnet. Og dette året er visstnok "Friluftslivts år"- sånn offisielt, det også..

Lenke til UT.no -kartutsnitt
Tid: ca. 30 min
Lengde: ca. 2 km
Terreng: Umerket sti, delvis bløtt, nokså flatt
Vanskelighetsgrad: Lett


Your browser does not support iframe. <a href="http://kart.statkart.no/adaptive2/default_embed.aspx?id=Oa9fcnFrEabzxXH" target="_blank">You can see the content of the frame here</a>

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar