Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



mandag 10. februar 2014

Kinnetrimmen

Vaulen-Rossafjell
Jeg tok enda en egotrip på kjente stier i nærmiljøet. Denne gangen lenger sør på Åkra. Akkurat i det minuttet sola datt i havet i vest, la jeg ut på tur i høyt tempo. For selv om sola har gått ned er det enda noen minutter lyst. Retningen var Vaulen, planen var å runde sørover til Rossafjell og passere Kinnetoppen på vei ned  igjen. Forhåpentligvis innen en time. Det gikk i grunnen greit. Ingen spenning der, altså.

Rossafjell
Jeg nådde Vaulen i skumringstimen, og vendte sørover mot Rossafjell. Stien sørover er veldig våt, men min største utfordring var å rekke gjennom skogen før det ble helt mørkt.

Idet mørket la seg var jeg ute av skogholtet og så Rossafjell i vest. Herfra er det brede og tydelige stier, så selv om siste del av turen var nattelys, var ikke veien vanskelig å finne...




Trykk på kart for zoom
Tid: ca.1 - 1,5 t
Distanse: ca.6 km rundtur
Vanskelighetsgrad: Lett
Terreng: skogsvei, skogsti, myrlent, flatt, skog

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar