fredag 10. juli 2015

Goland

Del II

Polarsirkelen, Træna
I år er Goturlaget på ekspedisjon i Nordland. Det er Helgelandskysten og Lofoten som er målet. Middelet er fri luft i et eventyrlig norsk område. Enda et eventyr... Men vi er langt hjemmefra og tyr til bobil for å komme oss opp fra Sørvestlandet, frem og tilbake til Nord-Norge på mest effektiv og opplevelsesrik måte. På 2 uker får vi oppleve Torghatten, Vega, Tjøtta, De Syv Søstre, Træna, Værøy og Lofoten, samt fantastiske kjøreturer og båtturer mellom destinasjonene.

Etter sykkelturen til Torghatten får vi et antiklimaks på turen vår. Sterk vind forhindrer oss å padle på Vega, nybegynnere som vi er. Fjellene er nedtynget av skyer. Vi blir liggende på vent.
Tålmodigheten tar oss fort, så vi bestemmer oss neste dag for å reise videre til Sandnessjøen, og se an været litt lenger nord. Men pøsregn og lavt skydekke gjør at vi blir sittende på vent nok en dag. Denne gangen med ferske reker (?!) Topptur uten utsikt er ikke toppen. Værmeldingene er heller ikke gode. Det meldes regn og lavt skydekke, og vi må legge om planene våre. Da kommer vi på en glimrednde idè. Ta hurtigbåten til Træna og komme oss til Sanna for å oppleve synet av de karakteristiske fallos-symbolene langt ut i havet.

"Sanna" ankommer Sanna
Neste morgen tar vi hurtigbåten til Træna, en 3 timers reise mellom øyer sund, fjorder og holmer. Vi passerer kjente navn som Dønna, Nesna og Lovund før vi endelig havner utaskjærs. Vi får ikke med oss veldig mye av utsikten. Havet er nedtynget av skyer det også, og Trænstaven har en kåpe liggene over seg. Vi hopper likevel av og noterer retur-tidspunkt. Vi har 5 timer til rådighet. Ved brygga ligger lokal-lokal båten som går mellom fiskeværene i Træna kommune. Den tar oss ut til Sanna, ytters i yttersten, hvor Trænstaven er den mest kjente av 5 karakteristiske topper. På Sanna har vi bare 2 timer til rådighet. Men en korttur skal det bli!

Norge blir nok ikke mer eksotisk enn dette. Her ute er det 2 fastboende, under bratte fjell. Det er ingen biler her, men likevel asfaltert, et bidrag fra den militære hemmeligheten på en av toppene. Vi går gjennom en husklynge og passerer en fin strand. En ATV blir brukt til å slepe en båt ut i fjæra. Det første vi hører av dyrelyder her ute.

Trænstaven med kondom
Tåka ligger tett over toppene på Sanna.Vi håper at vi, - om så i et øyeblikk, vil få øye på hele fjellformasjonen, men det ser skytungt ut. Etter å ha gått gjennom husklynga kommer vi opp i skaret mellom Trænstaven og Breitinden. Skyen ligger tungt, men foran oss letter skyene over Nova, babytoppen ved siden av selveste staven. Stilig den også..

Nova
Vi går på en god gammel kjerrevei forbi Nova, og sikrede stier videre mot Ålvoren. Det er et langt nes som utgjør vestsiden av Sanna. Det ligger som en slakk rygg i forhold til toppene. En blomstereng omkranser oss. Overveldende mye blomster i fremmed fauna. Nå skal det sies at fauna generelt sett er fremmed mark for meg og latinske navn helt gresk..

Ålvoren
Tiden jobber mot oss, men vi kommer oss så vidt ut på Ålvoren før alarmen går, og vi må vende tilbake. Nå letter skyene litt og spenningen stiger. Kanskje får vi se Trænstaven i full formasjon..?

Når vi nærmer oss Trænstaven og asfalten har skyene nesten lettet fra staven,  og vi ser skissene av hele fjellet. Hovedmålet er nådd, og det knipses i et strekk de minuttene vi får se fjellet. Så blir vi fornøyd, da og kan gå tilbake til kaia, der båten snart kommer og henter oss.

Trænstaven
ATV`ene brummer forbi oss når vi går gjennom grenda. Nå er det benker som kjøres. Det brygger til konsert. For vi har havnet midt i Trænafestivalen, og det er mye folk tilstede på øyene nå. På veien møter vi også et lite klatrelag som er på vei til topps.  Vi ønsker dem blå himmel videre og rusler til kaia.