fredag 22. juli 2022

Urkeegga

Tinderne

Juli 2022 oppholdt vi oss i Romsdal og Sunnmøre for å date berømte tinder i noen av Norges mest fryktede og trolske fjell. Det ble et opphold med mye dårlig vær, og ikke spesielt tett mellom turdagene, men de turene vi gikk var så fantastiske at de veide opp for alle regndagene i mellom.

Date VIII
Urkeegga

Vi stortrives i Urkebygda og bestemmer oss for å utforske området enda mer. Mellom regndagene har det allerede blitt to toppturer, og vi har lagt både Saksa og Slogen trygt inni mimreboka. Fra basecamp ser vi og sikler på enda en bratt tur. For rett over campingplassen ligger Urkeegga og frister oss.

Urkeegga sett fra basecamp Urke

I dag er det fint turvær så da benytter vi sjansen til en av de fineste turene denne sommeren. Urkeega er en sammenhengende rygg fra
Urkedalen med Klokksegga og Maudekollen som toppunkt, før det stopper opp  i brattveggen til Slogen. Vi velger en anbefalt rundtur over ryggen og ned Langsæterdalen i retur.

Fra Myrsætra til Haugemyra med Saksa i fleisen

Leknesnakken i nytt perspektiv, med Litlehornet bak skylaget

For å skåne beina for bratte nedoverbakker  på returen starter vi ved parkeringsplassen på Myrsætra 370 moh og går ned til parkeringsplassen ved Haugemyra 200 moh. Denne grusveien slipper vi dermed å gå på slutten av turen. Men det er fra Haugemyra turen starter for alvor på bratte stier oppover mot Furekammen. Disse er nå svært våte etter mye regn, så vi subber en del i gjørme i brattbakken.

440 høydemeter i bratterreng

Inn Urkedalen med Elsantindane t.v. og Urkedalstindane t.h.

440 meter stigning på en god time er akseptabelt, før vi kommer til utsikt. Og det skal bli utsikt resten av dagen, for nå er vi over tregrensa og har flere kilometer med brattvegger nedenfor oss på turen over egga. Vi nyter utsikten litt før vi fortsetter. Klokksegga har et høydepunkt på 950 m, så det er fortsatt 300 meter stigning til topps.

Utsikt fra Furuhammaren mot Hjørundfjorden

Men stigningen glemmer vi lett når vi er i slike omgivelser, med motiver rundt oss hele tiden. Det er en god unnskyldning å senke farten når man har kamera med seg. Vi har nå begynt på selve Klokksegga, og går bratt opp partiet Furehammaren. Noen partier må vi klyve litt, men det er kun luftig i ryggen.

Norangsfjorden, Øye, Norangsdalen

Egga blir litt mindre bratt mot toppunktet, men flater ikke noe særlig ut før vi er på 950 meter. Det er en nydelig dag, så vi nyter turen oppover. Bakover kan vi se formasjonen tydelig. Ryggen vi går på er smal, men bred nok til ikke å få høydeskrekk.

Etter 2,5 time på tur, når vi toppunktet og den fine gapahuken Egilbu som ble bygget til ære for turentusiasten Egil Åmbakk. Gapahuken Bentebu ligger på andre siden og er satt opp til ære for turentusiasten og kona hans Bente Åmbakk. Begge døde tragisk i forholdsvis ung alder før prosjektene var fullført.

Egilbu på toppen av Klokksegga

Egilbu er noe for seg selv. Den ligger på en egg, med en platting rett ved stupet ned mot Norangsfjorden. Det er en nydelig dag i dag, og flere turgåere har funnet rasteplassen. Men vi venter litt før vi kaprer den beste plassen, og lager oss en finnbiff for å gjøre alle andre misunnelige.

foto: Ingeborg Dale Mannes

Etter en god pause med god middag og enda bedre utsikt, fortsetter vi videre mot meste toppunkt; Maudekollen. Vi går lett ned fra Klokksegga og "mister" 130 høydemeter før oppstigningen opp mot neste topp er i gang. Nå skal vi få ca 200 meter stigning opp til det høyeste punktet på turen.

Mot Maudekollen, med Slogen i skylaget

Vi legger Klokksegga bak oss

Den ser hverken bratt eller luftig ut, bakken mot Maudekollen, og den skremmes oss heller ikke. Vi går lett oppover bakkene, med noen få små klyveetapper og et par gisp, for da går vi rett ved rennene som fyker 1000 meter ned mot Norangsfjorden. Rundt oss er fjellene majestetiske. lenger fremme leker Slogen i skylaget, mens Geithornet strutter villig frem i solskinnet. Nedenfor oss ligger den lange Langsæterdalen som vi skal gjennom på returen til Myrsætra.

Maude 1000 meter nedenfor

Maudekollen, med Slogen bak

Geihornet 1460 moh

Mot toppen blir stupene litt mer luftige og landskaper mer steinete. Maudekollen har et et lite platå, med noen kampesteiner hengende over stupkanten ned mot Norangsfjorden. For instagrammere er det et mylder av plasser man kan ta bilde av seg selv.

Maudekollen 1021 moh

Fra varden er det først et litt luftig parti, men så ser terrenget lett ut. Det er en slakk bakke nedover mot ura som henger ned fra stupene til Slogen. Her tenker vi det bare er å labbe nedover, og stort sett er det det. Slogen kommer nærmere og viser hvor stor den er, og Langsæterdalen breier seg mot oss, og viser hvor lang den er.

Slogen t.h.

Vi kommer snart frem til en enorm ur. Denne ura er foten av Slogen, og strekker seg et par kilometer nedover dalen. Her må man holde beina rett i munnen for ikke å snuble. Dermed er det ikke bare å labbe ned ura. Men etterhvert blir stien enklere.

Gradvis blir det mer vegetasjon. Hele dalen ned til parkeringsplassen er ca 3,5 km og tar en god time med nydelig utsikt nedover. Ved foten av egga ser vi over på andre siden med Geitehornet høyt over oss og Langsætra ved foten av den. Stiene nedover har ur i bunn, og er ganske steinete og snublete, spesielt nå som det har vært vått, men stien er tydelig, og det går relativt raskt nedover.

Langsæterdalen

Slogen

Langsætra 550 moh

Etter 7 timer på tur, med en lang middagspause er vi tilbake ved bilen, klar for å rekke en is på bryggekroa, og en god kveld på basecamp.

---

Neste dag forlater vi Urke og det er klart for å evaluere: Bygda er sentralt i forhold til fjellturer i Sunnmørsalpene, men samtidig rolig og hyggelig. Her får man alt man trenger, utenom det man ikke trenger. Anbefales!

Krevende
Tid: 5-7 timer
Distanse: ca. 11 km
Høydeforskjell: 830 m / Totalt 1030 m
Terreng: Kjerrevei, skogssti, fjellsti, ur, steinete, bratte partier, luftige partier, skiltet