Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



tirsdag 22. januar 2013

Sundrunde

Rossavatnet
Gamle Sundveien
Jeg har tenkt på denne runden en stund, men har aldri gått den i sin helhet. Som i går, ble det igjen en tur mellom jobb og middag. Jeg var litt senere ute i dag, var jeg spent på om sola skulle gå ned før jeg var fremme, eller om jeg kom tilbake til bilen senere enn 16.36.

Ruta jeg har funnet, har startpunkt ved det østlige krysset til gamle Sundvei (Svehaugen). Jeg tok første etappe i godt tempo på denne grusveien, like inn til Juvika ved Sund. Det er 2 små kilometer å gå, og man passerer både Slettvatnet og Tomåsstemmen, før man såvidt kommer inn på nye Sundveien, og så ut i marka igjen, denne gangen på kjerrevei. Sola stod lavt på himmelen, og et vakkert rødskjær farget landskapet og de isbelagte vatnene.

Kjerreveier i Juvika
I Juvika er det grønne enger over bergene en liten kilometer, og er man heldig, slik jeg var i dag, kan man se sauer i silhuett.


Det er en fin kjerrevei over de små heiene før man kommer til Skår speiderplass ved Rossavatnet. Her har speiderene gjort en formidabel innsats, og bygd opp et riktig fort av en camp.

Fotspor på Rossavatnet
Fra speiderplassen er det delvis våte stier hele veien tilbake sør og øst, mot Slettvatnet og Fot. Idag var det frost i bakken, så stiene var lett å gå på. Vatnet lå tydeligvis med trygg is, for her var det fotspor. Jeg våget meg utpå. Litt stor sjanse å gå på is når man er alene, så jeg holdt meg nær kanten, og våget meg ikke til å krysse rett over vatnet. På andre siden er det et grindahus, og herfra går det sti mot Vorå, og et nytt stidele mot Fot, rett bak.

Det er kortvokst skog på nordsiden av Rossavatnet, før man kommer ut på små berg, omkranset av myr og gjengrodde tjern. Sivet vokser tett i kantene, og stod i kontrast til det hvite dekket over tjernet i dag.




Jeg gikk raskt videre, og våget meg ut på isen i neste vik igjen, før jeg gikk mot Fot, passerte Slettvatnet, og tilbake på de samme stiene jeg gikk i går. Jeg nådde bilen 10 minutter før solnedgang. Klokken var 16.26.


Trykk på kartet for zoom
Tid: 1t
Distanse: ca.5 km
Vanskelighetsgrad: Lett
Terreng: Grusvei, skogsti, flatt, småkupert


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar