søndag 5. august 2012

LysefjoRingen: Kjerag

Bukkesprang over Kjeragbolten
Vi startet tidlig fra Jørpeland, for å nå turist-bilferga fra Forsand til Lysebotn. En blikkstille, vakker og morgenkald tur med god informasjon innover, som inkluderte både Fantahåla, Preikestolen, Hengjandefossen, Songesand, Flørlitrappene og Kjerag. Preikestolen så liten ut her nede fra fjordnivået, og vi var stolte over å ha vært nettopp der oppe i går. Når vi passerte Flørli, kunne vi la oss imponere over de 4444 trinnene opp hele den stupbratte fjellsiden. Planen var å gå disse stegene i morgen. Ved Kjerag så vi en liten prikk der oppe, 1000 meter over oss: Kjeragbolten, som var dagens turmål. Det var et mektig skue å få se nede fra foten av alle disse stupbratte fjellsidene. Plutselig kastet noen basehoppere seg utfor fjellsidene, og landet rett på neset foran oss, med fallskjerm, heldigvis... Vi gledet oss til tur...
Kjerag og bolten, sett fra Lysefjorden
I 2007 var jeg to ganger på vei til Kjerag, og nådde frem èn av gangene. Det var goturlagets andre høydeskrekk-utfordring. I dag skulle jeg og Ingeborg på tur, vår andre dag i Lysefjorden, og til kongen av nettopp den. Vi var tidligere ute enn i går, og hadde hele dagen på oss. Turen til Kjerag er hardere og tar lengre tid enn til Preikestolen. Men parkeringsavgiften er like høy...

Øygardstølen 650 moh
Vi startet i ett-tida fra Øygardsstølen, som ligger 650 moh. Herfra er det 3 tunge bakker opp mot Kjerag-fjellet. Vi gikk med lette skritt, og høy motivasjon. Noen sprang forbi oss, og vi sprang forbi noen. Den første bakken har en stigning på 175 høydemeter, med stølen liggende fjernere der nede, for hvert steg. Det er et glatt og bratt berg, men fjellaget har satt opp kjettinger for å gjøre turen sikrere.  Den store motivasjonen når man kommer over toppen, er at det er en bakke til....

Glatte berg opp den første bakken
I skaret er det et lite myrterreng og noen plankebroer, 80 bratte meter ned og 100 bratte meter opp igjen til en flatere høyde, der man ser den bratteste stigningen i fronten. I det andre skaret er det 40 meter ned, der vi passerte en bekk, som rant ned i stupet lenger nede.

Vi var snart igang med 160 høydemeter bratt opp igjen. Nå med et fantastisk skue ned til Lysebotn og Lysefjorden. Her tok vi oss tid til en drikke - og fotopause midt i bakken, før vi fortsatte videre over Kjeragfjellet.

Kjerag - platået
Fra toppen går turen i slakt terreng helt frem til platået og den velkjente bolten. Det er en 3 km lang tur, unnagjort på 40-50 minutter. Vel inne ved varden, kan du velge å gå til basehopper - favoritten Nesatindene (984 moh), eller til Kjeragbolten litt lenger sørvest. Vi gikk skaret ned mot bolten. I år var ikke snøen tint, så det ble en liten brevandring. Det er ikke en bratt sti, men en opplevelse å gå ned denne kløften, med bolten i sikte.

Et "realt" måltid
Nede ved bolten tok vi oss en middagspause fra "Real" - et fullverdig måltid, og litt for mye for to (les: èn) slanke sjeler. Vi vurderte og tittet stadig vekk bort på bolten for å finne ut om motet var oppe til å gå ut på den lille steinen. Vi brukte i grunnen "ansvar og omsorg"- unnskyldningen for å la være.  Derimot gjorde vi både "verdens sterkeste kvinne-løftet" (under) og bukkespranget (øverst), som de første i verden (!)

Verdens sterkeste kvinne
Etter en fotosession ved bolten, vandret vi til de nesten 1000 meter høye stupene ved Nesatindene, og gikk ut på det spektakulære uthenget, som gjør Preikestolen til en lillebror.

1000 meter ned
Nesatindene
Med store øyeblikk festet til netthinnen vandret vi hjem, mens regndråpene begynne å leke med oss. Tilbake ved første (og siste) bakke, gikk vi varsomt ned de glatte bergene, og kom trygt i havn, etter å ha kjørt 27 hårnålsvinger nedover mot Lysebotn, og til DNT-hytta, med et deilig måltid servert på individuelle fat...

Trykk på kartet for zoom
Tid: ca. 5-6 t tur/retur
Distanse: ca. 10 km t/r
Vanskelighetsgrad: krevende
Terreng: god merket sti, delvis bratt