fredag 10. august 2012

Sykling rundt Førlandsfjorden

Førlandsfjorden
Vi fortsetter oppvarmingen til sykling på Hardangervidda, og velger et mål lenger øst i dag. Målet var å runde Førlandsfjorden, som er en lang arm av Boknafjorden.

Vi kjørte til Slåttevik i Tyvær, hvor vi startet sykkelturen. Langs veien fulgte vi med på om det var gangstier langs den svært trafikkerte strekningen mellom Aksdal og Arsvågen. Dette er hovedåren mellom Stavanger og Bergen, så en gangsti er man avhengig av på slike veier. Det så bra ut i en fart på 80 km/t, men det skulle vise seg å være mindre gangstier enn først observert.

Tysværvåg
Det var en fin start på turen. Vi syklet i landlige omgivelser fra Slåttevik mot Tysværvåg, en nesten gjenlukket lagune i fjorden. Vakkert! Litt småkupert var det langs vegen, og bakketrening trenger vi jo. I Tysværvåg lå sjøeiendommene idyllisk til langs strendene som en skjult perle, bare et steinkast fra E39.

Krabbatveit
Fra Slåttevik langs fv780 er det ca.10km og anbefales for alle landeveis-syklister. Fra Førland gikk det bratt opp til gangstien ved E39. Herfra syklet vi sørover på nedsiden av veien, og var i perioder godt skjermet fra trafikken.

Gangsti?
Men allerede etter 5 km fikk vi problemer med å finne gangvei. For det finnes ikke her. Vi prøvde oss derfor på en kjerrevei som så ut til å lede rett vei. Denne skulle vise seg å være grov, og vi var i tvil om vi skulle snu.

Vi fortsatte likevel, og endte opp på en åkerlapp. Gode satelittbilder viste likevel at vi kunne fortsette og komme opp på veien igjen. På veien (!).

Å krysse E39...
Vi havnet midt i fergetrafikken fra Arsvågen, og syklet nervøst videre sørover. 1,5 km syklet vi, med tungtrafikk susende forbi. Ikke spesielt hyggelig, så vi sjekket gps igjen, og fant en avstikker utenfor veien, ved Haukås.

På kjerrevei igjen
Denne ledet oss ut i en kjerrevei i villmarka, og så tilbake i tungtrafikken igjen. Vi gjorde et forsøk på å krysse veien igjen til neste kjerrevei, men dette var et blindspor. Dermed var det ut i tungtrafikken igjen.

Det ble heldigvis bare 1 km på hovedveien, før vi fant gangsti igjen, og kunne sykle trygt tilbake til Slåttevik.

At vi måtte ut på hovedveien, var et stort minus for denne runden, men om det ikke var for tungtrafikken, var dette en fin runde å sykle, spesielt på østsiden av fjorden.

Trykk på kartet for zoom

Tid: ca. 1,5  t rundtur
Distanse: ca. 24 km rundtur
Vanskelighetsgrad: lett
Terreng: småkupert, grusvei, asfalt, landevei, kjerrevei