mandag 22. oktober 2012

Sør-Karmøy rundt på sykkel

Det er det beste sykkelværet vi kan få: Vindstille, sol og en klar høstluft. Lyset viser frem naturens beste høstfarger. For sjeldenhets skyld kan vi sykle uten motvind på øya i vest: Karmøy.

Sykkeltur rundt Sør-Karmøy er nok en dagligdags trim for landeveis-syklister, med sine 4 mil, men kan også være en fin rolig dagstur for oss dødelige.  Man kan starte fra alle tettstedene på Sør-Karmøy og få den samme runden. Jeg valgte å starte fra det nordligste punktet, Kopervik, og syklet sørover på Vestre Karmøyvei. Resten av goturlaget hang på ved Sævelandsvik, 7 km lenger sør.

Det var lett å tråkke i dag, og snart hadde vi passert både Åkrehamn og Ådland, med stø kurs sørover. Det er flatt landskap forbi Stava og ned til Ferkingstad. Dersom vinden er rolig som i dag, triller nærmest sykkelen av seg selv. Fra Ferkingstad går "Burmaveien" rett østover til den østre langsida av Karmøy. Dit skulle vi også, men ikke før vi hadde nådd øyas sydligste by.

Fra Ferkingstad kirke begynner det å bli noe mer kupert. Svingene slynger seg gjennom Sandhåland og Sandve før veien flater ut igjen mot Skudeneshavn. Det går også an å velge ruta om Syreneset, for en mer landlig tur, men det er litt omvei, og vi følte at farten var for stor til å svinge av mot sørvest.

I Skudeneshavn tok vi oss en drikke og nøttepause før vi startet på Austre Karmøyveg. Med solskinnet i vest, kom ettermiddagslyset som skinte over høstfargene. Etter dumpa "Vik" og bakken til Falnes kirke syklet vi over slettene forbi Hovdastad. Også her kan man få en enda mer landlig tur, ved å sykle via Hillesland og Dale. Vi hadde for stor fart, og valgte derfor ikke å svinge rett mot nord.

Videre mot Blikshavn slynger veien seg i krappe svinger og småbakker. Etter et stykke med berg og lyng, kom vi til tett granskog. Variert!

Det er viktig å høre etter billyder, for i disse skogene er bilene de farligste dyrene. Utenom det er det en flott sykkeltur langs "austre siå" Nord for granskogen kom vi til Tømmervika, der ospen stod og lyste gult foran blå himmel. Løvtrærne lyste i alle farger mens vi syklet mot Stokkastrand. Høsten er vakker!

Ved Stokkastrand er det flatt igen, med noen bakker som avveksling før man er i Kopervik. der skilte vi  lag, og var fornøyd med ettermiddagstrimmen.

Boost le´map

Tid: ca. 3t
Distanse: ca. 42 km
Vanskelighetsgrad: middels, lang sykkeltur
Terreng: afaltert gangsti og landevei