Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



søndag 27. mai 2018

Kveldspadling Mannes - Salvøyene


I dag er det varmt i været, og lite frister til aktivitet, men jeg vil (!) Etter formiddagsturen har dagen vært rolig i den høye temperaturen, og jeg planlegger heller padling på kveldstid. Det er nemlig ikke vind heller...

Pådel
I kveld går jeg ut fra Pådel på Mannes og frister meg nordover mot Salvøyene. Det er blankt hav, men fortsatt en del dønninger etter tidligere vinder. Jeg padler meg litt mer utaskjærs enn vi tidligere har våget oss. Denne gangen vender jeg dermed Sårevågen sideflesket...

Jeg padler ut mellom Varholmane og på utsida av Såøya, før jeg finner en "kanal" gjennom Gongholmane. Det er en del strømninger etter dønningene, men jeg surfer gjennom i god fart.

Mot Salvøyene
Såøya

Nå vender jeg inn i vikene mellom Hapaløk og Rundehagen, i stillere vann enn stillest, og lar meg bare flyte med strømmen som ikke eksisterer.

Gongholmane

Rundehagen
Videre fortsetter jeg forbi Rundehagen, og inn i Salvøysundet. Her møter jeg båter i frisk fart, med og uten promille, som lager litt liv i sjøen. Inne i sundet har få båter respekt for havnefart, så det blir mye bevegelser, til jeg kommer inn til Hedleholmen, hvor jeg snur. I ettertid forundrer jeg meg over at jeg har padlet mellom så mange rare navn (!)

Dønningene kjennes godt, der jeg vugger meg tilbake over sletta mot Varholmane igjen, og finner veien tilbake til Pådel, hvor trygg havn og solnedgang venter meg. Jeg var dog aldri i fare...

Varholmane
En senere anledning ville jeg nok unngått Salvøysundet, og heller padlet utaskjærs. På stille dager som dette er det åpne havet roligere enn båtleia..



Enkel
Tid: 2 timer rolig padling
Distanse: ca. 6 km

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar