Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



mandag 21. mai 2018

Morgenvarme på Kattaneset

Camp Tysnes

...morgenvarme


Det er sommer denne våren, og vi er heldige med vår andre langhelg, takket være kalender osv. Denne helgen camper vi i Gripnesvågen, nord på Tysnes i Hordaland. Der blir det tid til to korte turer.

Kattaneset


Jeg våkner tidlig etter festen i går, og slapper av i forteltet, helt til jeg forstår at morgenvarmen ikke når plassen vi står på. Jeg må lage den selv. Valget blir å gå på landeveier ut til Kattaneset som omkranser Gripnesvågen der vi har basecamp. Det er nydelig å nyte morgentimene på en slik sommerlig vårdag, og landsbygda kunne ikke vært mer stille. Det går litt opp og ned. Først opp til gård og beiter, så ned til vågen på havnivå.


Jeg setter meg mål å finne vann på andre siden, og beskue en vik eller en strand som egner seg til kajakk, for en annen gang, kanskje? Da må jeg på skogsveier gjennom skog. Det blir litt opp og ned x2 før jeg når vika etter et par kilometer. Der ligger Koløyhamn og verner om en seilbåt og en privat hytte. Noen fjæresteiner er også å se. Så muligheter er det nok, men kanskje litt privat.. 

Koløyhamn
Uansett blir jeg varm nok, og vandrer tilbake til basecamp, der Godama har fått varmen og soler seg før frokost. Dette blir siste turen på tysnes for denne gang. Men det er mye å ta fatt på til en annen gang, kanskje...

Enkel
Tid: 1 time t/r
Avstand: 5 km t/r
Terreng: Asfalt, skogsvei, kupert
Vanskelighetsgrad: Enkel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar