søndag 13. mai 2012

Heggelifjellet

Heggelifjellet (252 moh)
Et av de mange ukjente områdene for goturlaget er marka mellom Førlandsfjorden og Skjoldastraumen i Tysvær. I dag tok vi første turmål i området. De oppmøtte var Jackson 2 og Østli & søn. Fredrik hadde funnet turmålet i "Gå tur i Tysvær" og var klar for søndagstur, tross meldinger om forverring av været. Kanskje var det en geocache som lokket...?

Fra Aksdal kjører man E39 og tar av mot øst på fv780. Deretter tar man av på fv778, og følger denne til Sætra, og stistart. (Se kart nederst). Det var nye veier for meg, og landsbygda her har jeg aldri sett, eller tenkt særlig på. Vakkert var det også...

Fra parkeringen er det en fin traktorvei i en bakke opp til Stemmevatnet, et idyllisk lite vatn rett der oppe. På veien passerte vi grønne beiter, og en hest, som opptok oppmerksomheten til unge Henry, mens Joachim var mer opptatt over hvor hesteskoen trykket.

Oppe ved vatnet fikk vi se en velegnet rasteplass for enda kortere utflukter, mens vårt mål lå 130 meter høyere...

Stemmevatnet

Fra Stemmevatnet slynger løypa seg, med en nesten umerkbar stigning, men høydemeter ble det likevel. Vi var overveldet over den enkle stigningen, men spesielt av den fine furuskogen opp liene her. Det gjorde godt for nordnorske hjerter å gå mellom annet enn gran...

Snart var vi 100 høydemeter over Stemmevatet, uten å ha merket det i beina. Nå kom vi til et lite dalsøkk, før den virkelige stigninga skulle begynne. Foran oss så vi Varafjell, som vi tok for å være Heggelifjellet, helt til vi nesten var oppe, og snudde brått i en annen retning. Varafjellet er jo på stakkarslige 250 moh, mens Heggelifjellet ruver stolt på 252 moh (!) I det siste skaret kjente vi tydelig nordvesten jobbe mot oss, og det forverret seg da vi endelig nådde toppunktet.

Varefjellet (250 moh)

Det blåste så godt at gogutten måtte finne ly, og Jackson 2 måtte finne skatten. Jeg fant motiv, og så bar det fort ned igjen til mildere strøk, pølser på termos, varm sjokolade og noen regndråper, før vi fant ut at det like godt kunne være godt hjemme...

Jackson utnevnte denne turen til dn vakreste turen på Haugalandet, med stjerner i margen for fine stier, pent landskap og barnevennlig område. Det sier jo litt...

(trykk på kartet for å zoome)

Tid: ca. 2 t tur/retur
Distanse: ca.8 km tur/retur
Vanskelighetsgrad: lett
Terreng: god merket traktorvei og sti, noe bratt mot toppen