Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



mandag 26. november 2012

Midtre Fotvatnet

Litlavatnet i skumringstimen
Skiltet ra speiderplassen
Sist gang jeg gikk rundt Fotvatnet  så jeg at det var plantet to skilt nært speiderplassen, med teksten "Litlavatnet" og "Kanalen" En kort sti, men en jeg aldri har gått. Derfor var det nysgjerrigheten som lokket meg rundt Litlavatnet, - eller Midtre Fotvatnet, som det står på alle kart. Jeg synes turen rundt Fotvatnet er flott, med unntak av den siste delen der man må gå gjennom næringsområdet på Bygnes. Jeg hadde derfor et lite håp om å finne en alternativ rute i Guds frie natur.

Jeg startet fra speiderplassen på Bygnes, og vandret med freidig mot langs sørenden av vatnet. Det var litt feilnavigering i skogen til å begynne med, men så fant jeg leden som ledet meg rundt. På sørsiden gikk jeg gjennom granskogen i høyden på tørre fine stier og kunne se vatnet nedenfor meg hele tiden. Oversiktlig!

En halv km inn i skogen kom jeg til "Kanalen" og skjønte navnet. Her er det en kanal som fører ut til det store Fotvatnet. Det var en trivelig liten rasteplass her, og tydeligvis mye brukt.

kanalen
Stien herfra gikk langs nordsiden av vatnet. Denne var kupert, men det var et kort stykke til grusveien. Turen rundt vatnet gikk på en halvtime, så det er en av de korteste turene i nærområdet. Jeg fant ingen sti videre til pumpestasjonen, desverre. Men det var likevel en fin korttur..



Tid: ca. 30 min rundtur
Distanse: ca. 2 km
Vanskelighetsgrad: lett
Terreng: skogssti, grusvei, småkupert





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar