Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



mandag 2. februar 2015

Åkrene på Åkra


Jeg fikk endelig tid til å nyte det gode været vi har hatt de siste dagene, men bare for en kort tur, før sola gikk ned. Valget ble derfor Åkrehamn, og en rundløype jeg ikke har prøvd ut.


Oppstart var fra stallen utpå åkrene. Her svinser flotte hester rundt på beite, og de svanser. Stiene herfra går rett over åkrene og inn i skogen til en grillplass, som lokalt er kalt "speiderplassen". Derfra videre opp til Åkre fjellags hytte "Kinnebu".

Rett før skogen går det en kjerrevei til høyre, som man bør ta om man er avhengig av hjul, for denne rundturen. Ellers er grusveiene opp til Knnnetoppen helt fine for denslags.

Jeg gikk inn til grillplassen. Det var stille her, så tidlig på ettermiddagen. Været lå også på vent, men jeg ventet ikke, bråsnudde og fant en sti i skogen. Den skulle føre meg videre i rundløypa mi i dag.

Speiderplassen
Snarveien i skogen

Ut av skogen igjen lå veien strak over åkrene, og jeg fulgte denne, ganske så apatisk, uten å tenke. Rundt meg lå åkrene grønne eller golde, med himmelblå ovenfor, og en fin liten bekk, med sivgras og og ettermiddagslys blinkende.


Jeg møtte en rytter, og ante hva som kom. For ikke lenge etterpå passerte jeg en stall, med store inngjerdinger. Veien videre gikk gjennom noen småtun og ei grend, før jeg vendte tilbake mot åkrene og til bilen.

Det ble en kort tur, med smak av goværet, denne vinterdagen uten snø...

Lenke til UT.no - kart
Tid: ca. 30-45 min
Distanse: ca. 4 km
Terreng: Grusvei (sti) flatt, tørt
Vanskelighetsgrad: Trillbar, enkel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar