Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



torsdag 12. februar 2015

Marka over åkrene på Åkra


Speilblankt og gyllent lå marka over Åkra i dag, når jeg rasket meg ut på tur før solnedgang. Målet var rundturen rundt Kinnebu, Rossafjell og Vaulen, via Ulvadalen. En rute jeg er godt kjent med, og som jeg inn i mellom bruker som en fin ettermiddagstrim.

Jeg hadde satt av godama hos frisør, og visste at jeg hadde en god time på meg. Men ikke mer enn det. Jeg gikk raskt opp den brede grusete stien fra stallen, forbi speiderplassen, og kom opp til en naturlig rast på Åkra fjellags stolthet: Kinnebu / Kinnetoppen.

Kinnetoppen
Noe rast ble det ikke. Jeg gikk derimot over myrene mot Rossafjell, en av de få toppene på Karmøy som er over 100 moh.


Rossafjell i sikte
Rossafjell måtte bestiges, og i klar luft så jeg hele leden til Vaulen som jeg vandret til etterpå.

Utsikt mot Vaulen
Gjennom Ulvadalen var det mer enn vått i dag, men så fikk jeg våte føtter i belønning, og var mindre enn takknemlig for det.

Ulvadalen
Vaulen
Vaulen lå der, speilblank den også i dag, men foto-stoppene drøyde tiden på turen min, så resten av de gode stiene tilbake gikk raskt. Det ble en travel, men god trim i en fin runde, som anbefales.


Strigvatnet


Lenke til Ut.no
Tid: 1,5 - 2 t
Distanse: 6 km
Terreng: Gode grusveier, sti, delvis vått, småkupert
Vanskelighetsgrad: Lett / Middels

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar