Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



torsdag 5. februar 2015

Allmannamyr


I dag gjorde jeg litt kartlegging i Skudenes-området igjen. Fra den tiden jeg bodde i Skudeneshavn, var dette mitt nærmiljø og jeg ble etterhvert godt kjent i området. Dagens mål var rett og slett bare å kartlegge. Lyset var ikke påfallende godt, mens mørket falt bedre. I stedet for motivjakt i spennende lys, ble det to rundløyper før kvelden kom.

Allmannamyr er et populært rekreasjonsområde i Skudeneshavn. Det ligger kant i kant med idrettsarenaen, og nabolaget danner en grense for området. Midt på Allmannamyr ligger et tjern og en liten fjelltopp. Tjernet er omkranset av gode stier, og fra toppen Nauthidleren (74 moh) får man utsyn over det ganske Skudd´ness.

To fellesmarsjer arrangeres til og fra idrettsplassen her: Skudehallen er målet for Karmøymarsjen (20 km), og også start/mål for Vårspretten (9km) Skiltinga er ikke til å misforstå. Det er skiltet mange fine ruter, både korte og middels lange.


Runde 1 "Allmanamyr rundløype": Jeg vandrer rundt tjernet i en fei. Det er unnagjort på 15-20 minutter, og passer godt for trilletur eller joggetur, evt bikkjelufting. Rundt halve tjernet er stien smalere, men går an å trille, med litt innsats. Her har man tjernet i sikte rundt hele veien, med mer eller mindre skogvekst. Er du heldig ser du flokker av ender, gjess og svaner plaske i vatnet. I dag var de fraværende.

Tjernet og Nauthidleren bak
Lenke til UT.no - kart

Tid: 15 - 20 min
Distanse: 1 km
Stier: trillbart, tørt, flatt

Runde 2 "Nauthidleren rundløype": Samme utgangspunt, men nå følger en hovedstien, til det er godt skiltet mot diverse turer, blant annet Nauthidleren, som er Almmannamyr (og Skudenes) sin egen topptur. Den rager 74 moh og er lett å klatre opp på gode stier. Ikke trillbart dessverre. Jeg kom meg opp, og selv den vesle toppen ga meg andpust, på tross av det fraværende fuglelivet i tjernet nedenfor. På toppen har man et vakkert utsyn over Skudeneshavn.

Allmannamyr


Stien fortsetter på andre siden, og går bratt ned mot tjernet igjen, og da kan man gjøre som jeg: runde tjernet på den smale vei, evt ta den brede vei tilbake der en kommer fra.


Javel! Så var det også kartlagt.



Lenke til UT.no - kart

Tid: 20 - 25 min
Distanse: 1,5 km
Stier: kjerrevei, skogssti, delvis bratt, tørt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar