Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



fredag 20. februar 2015

Litlavatnet

Litlavatn
Jeg saumfarer Skudeneshavn for tiden, og blir stadig imponert over fjellagets innsats i området. Etter "Vårspretten" tar jeg nå en kortere rundløype fra Almmannamyr. I det jeg kommer opp til Allmannamyr, ser jeg fjellaget i aksjon, og stoper opp for å skryte litt. Fjellaget har akkurat gruset den smale stien rundt vatnet, og blir tatt med spade og minigraver, når jeg passerer.

Dette har vært vinterferiens innsats for fjellaget, mens de kan fortelle at de tidligere har ryddet skog rundt stiene i nærområdet, etter ødeleggelsene til Nina og Ole. Fjellaget har mye å gjøre. De har tatt ansvaret for hele 45 km med turstier, like opp til Burmaveien. Jeg blir imponert. For med kvaliteten på stiene som er her, kreves det god innsats.

Solnedgang er ikke langt unna, så jeg skynder meg avgårde, og følger skiltinga fra østsiden av Nauthidleren. Det er bratt opp fra grusveien og inn i skogen, men øverst i bakken hadde fjellaget tilrettelagt med taurekkverk.

Over haugen går jeg mellom vindfelte trær og i delvis vår sti. Nede i myra på andre siden er det gode plankebruer over de våteste myrene, og over tjernet der nede ligger plankebruene idyllisk til i vannkanten og mellom trærne, og lager en park av seg selv.


Videre er det et lite skogholt og en liten myr før jeg når Litlavatnet. Jeg klatrer opp på demningen, og følger buen til neste stidele på andre siden. Her kommer rundløypa "Vårspretten" ned fra Ilsvatn, der vi gikk i mørket forrige uke. I dag skal jeg følge turløypa direkte tilbake til Almmannamyr, i lyset.

Det er en stemningsfull sti med mange motiv tilbake i rundløypa. Her går jeg gjennom naturlige allèer, tørre stier, med plankebruer, og stemningsfulle skogholt og berg.




Rundløypa tar ikke lang tid, og jeg er snart tilbake på grusveiene ved Allmannamyr. En kort tur på gode stier, med mange motiv. Bare prøv!

Lenke til UT.no
Tid: 30 - 45 min
Distanse: 2,5 km 
Terreng: Gode merkede stier, delvis gruset, delvis fuktig, kupert
Vanskelighetsgrad: Enkel / Middels

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar