Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



lørdag 21. februar 2015

Ilsvatn

Ilsvatn
I dag gjorde jeg den siste av tre populære rundløyper fra Allmannamyr. Jeg gjorde en liten vri og gikk fra Nonsvarden i Skudeneshavn.  Det er dårlig med parkering i dette området, så jeg parkerte med hensyn.


Det første jeg så var det markante berget Storaborg (72 moh). Dette er en gammel bygdeborg fra folkevandringstiden. Altså ble øyeblikket 1500 år gammelt. Helt uvirkelig...

Storaborg
Fortsatt korte dager, så Storaborg fikk bli til en annen gang. Jeg hadde et lys å rekke. Fra Storaborg er det langstrakte plankebroer, og enkelt å komme seg tørrskodd bortover og forbi Bergemyr, så inn i et stemnigsfullt skogholt og et stikryss

Bergemyr 



Jeg følger videre stien mot neste stikryss, over enda ei myr og til nok et stikryss. Herfra følger jeg stien fra i går opp til Litlavatnet. På vei til Litlavatnet møter jeg en fjallagsmann som er nysgjerrig på hvor veien går, og han skryter over den fine turen som er foran meg. Fornøyd med det går jeg opp til vatnet, og tar til høyre i neste stikryss.

Mellom Litlavatnet og Ilsvatn er det den fuktigste delen av rundlypa. Ikke like mange plankebroer, og til dels fuktige myrområder må jeg gjennom her. Glad er jeg for at det er fjellsko, og ikke skisko på beina i dag.

Den lengste stigningen er opp fra "Stongemyrane". Da kommer jeg opp over 80 meters høyde, og får fin utsikt sørover. Jeg  blir stående litt og lete etter motiv i kveldslyset.

Stongemyrane

Men så går veien videre til Ilsvatn. Lokalkjente kalte vatnet for "Ilsmyr", noe som forundret meg. Forklaringen ligger kanskje i at myra er demmet opp. Det er kanskje mer et vatn nå, enn tidligere...? Der kommer jeg til det neste stidelet, som skal føre meg tilbake til kjente stier mot Allmannamyr og Nonsvarden.

Det blir mørkere på vei tilbake med litt tyngre skydekke, etpar haglbyger, og lett skumring, før jeg kommer til Allmannamyr. Jeg følger stien til pumpehuset der, og tar til venstre opp grusveien og bakken mot vanntanken. Der er det skiltet til Storaborg, som er retningen og veien jeg avslutter med i dag.

Pumpehuset på Allmannamyr

Lenke til UT.no

Tid: 1 - 1,5 t

Distanse: 5 km
Terreng: Merket sti, delvis vått, småkupert
Vanskelighetsgrad: Enkel / Middels

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar