Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



søndag 23. oktober 2011

Cachetur til Tonganes fyr

Tonganeset fyr, med Ryfylke i sikte
Etter fjellturen i Nedstrand, hadde jeg litt mye igjen av dagen, og fant på at jeg skulle drive litt gocaching. Jeg fikk fort frem Tonganeset fyr, rett utenfor bygda. Her var det god parkeringsplass og en innbydende sti. Tonganeset er et historisk eldorado, med mange eldgamle gravrøyser, historie fra både brutal tid og litt mer koselig 1800-talsk historie. Neset er også en nydelig turplass, som passer for korte utflukter, grilling,  bading, og lengsel etter skjærgården i Ryfylke.

Koselig rasteplass ved badestranda

Jeg trasket ut til veiene og stiene i vest, og helt ut til fyrtårnet, som står på et åpent nes ytterst mot Boknafjorden. Jeg var ikke på utflukt, så snudde raskt etter innlogging og flere studier av historien på neset. Så gikk jeg skogsstien tilbake, til jeg kom på kjerrevei igjen og tilbake til bilen, for en kopp kaffe og en skolebolle. Det var flere cacher å finne ut av...

Tid: 15 minutetr hver vei
Vanskelighetsgrad: Svært lett
Terreng: Flatt, delvis kjerrevei, delvis merket sti.
Cacher i området: 1

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar