Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



søndag 16. desember 2012

En julestri tur på Liarlund

Antall oppmøtte på gotur idag: 1

Noen hevder at julenissen kommer fra Finland. I dag prøvde jeg å forme Finlandskartet med trackeren, til ære for påstanden. Bare se kartet under...

Liarlund i julestria
Det ble en kjapp tur rett etter solnedgang, midt i julestria, for den er travel, har jeg hørt! Mørkt hadde det allerede blitt, så jeg valgte å starte i lyset og gå inn i mørket etterhvert. Fra Liarlund går det en 3 km lang lysløype som fint kan benyttes til å gå av seg pinnekjøttet før og etter fråtsingen som snart står foran oss.

Jeg startet på denne turen fra Liarlund i Kopervik, og gikk lysløypene oppover den ruta som hører til Sålefjellsmarsjen. Jeg fikk straks et idyllisk blikk ved brua over åna rett oppi der.

Temperaturen var høy i dag og varmen gjorde snødekket sørpete. Heldigvis var ikke stiene i lysløypa mer isete enn at jeg fant en barflekk for fotfestet innimellom. Opp bakkene gikk jeg, og fulgte stiene til  "marsjen" inn i den mørkeste skogen du kan tenke deg. Her inne var det så svart, at bare hukommelsen hjalp meg igjennom. God trening for nattesynet...

Gjennom de mørkeste skogene du kan tenke deg, kom jeg ut på Vardleitemyr. En sørpete oppevelse ble det gjennom stiene over myra. Jeg merket ikke til det med synet, men skoene holdt ikke igjen, så jeg fikk bekretet min mistanke; vinteren var over for denne gang.

Midt på myra kom jeg til stidelet for Karmøymarsjen, og fulgte denne nordvest til Olavsvang, hvor mange har sin endestasjon. Det var med lette skritt jeg fulgte veien ned til lysløypa, videre i vest til Eidsbakkane og så rett øst til bilen ved Liarlund. Så var det tilbake til julestria...

Trykk på kartet for zoom


1 kommentar:

  1. En fin skildring av også denne turen. En levende beskrivelse.

    SvarSlett