Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



torsdag 26. juli 2018

Hæringen


Hæringen med Landegode i bakgrunnen

Vi er på ferie i Nordland, som jeg vil påstå er landets vakreste fylke. Fylket har sterke konkurrenter, selvsagt, min likevel er det noe spesielt vakkert over fylket: Variasjonene med fjorder, øyer, fjell, og nærheten til det åpne havet. Jeg blir forelsket, rett og slett...


Min seilinteresserte bror har både restaurert og bygget båter, og kom i vinter på Japansk TV med sin restaurerte Nordlandsbåt (fakta). I tillegg til sine egne prosjekter er han et ivrig medlem av kystlaget i Bodø, og får derfor tilgang på tradisjonelle bruktbåter med 100 år gammel fartstid.


I dag inviterer han oss på åttringen Hæringen, som er en klassisk bruksbåt fra tidlig på 1900-tallet. Denne har han og kystlaget krysset Vestfjorden med, og er hvert år med på regatta etter gamle seilruter. Jeg har aldri satt min redningsvest i en seilbåt før, og Goturen m/familer får delta samlet som passivt mannskap. Med seg har kapteinen en av sine medsammensvorne, Geoffrey. I lag skal de styre skuta, mens resten tar video, snapchat og pause.


Været i dag byr ikke på god fart i seilene, men med litt motorhjelp leter vi etter noen vindpust for å få fart på Hæringen. Vi har bensindrevet hjelp til ytterkanten av Hjartøyene utenfor Bodø. Da starter jobbingen. Selv drar jeg lett i et tau jeg ikke vet navnet på, mens Fred og Geoffrey åpent diskuterer og drar i tau - de vet navnet på, for å få seil - de vet navnet på, til å dra med seg mest mulig luft. Med litt jobbing drar de på etpar knop, men er selv ikke imponert av farten.


Men passasjerene er godt fornøyde med å være i båten, og nyter godværet, med Landegode som en nydelig bakgrunn. Lufta går litt av og på, og jeg benytter godværet til å sende "foggelen" opp, for å sette det hele i fugleperspektiv.


Vi får i det hele en nydelig ettermiddag på fjorden, med en ny opplevelse av friluft. Takk for turen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar