Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



onsdag 27. april 2016

Rundløype ved Gruveveien



Jeg skulle i grunnen gå strake veien til Søre Sålefjell, fra Sørstokke og tur retur, men like ovenfor skogen så jeg det var merket en rundløype jeg ikke har visst om. Alltid spennende med nye stier, så da valgte jeg denne.


Jeg gikk forbi tjern og i myrlendte områder, men holdt meg hele tiden tørrskodd på denne flaten. Og det var stort sett myr jeg så foruten om Sålefjellet i sør. Men så dukker jo alltid motivene med disse steingardene opp; -de som ligger i kring i hundretall over hele øya, og lager mønster av seg selv.


Jeg kom inn på "Karmøymarsjen" ved Bolleshaugane etter 1,5 km og fulgte stien opp mot Sålefjellet. Man kommer litt i høyden da, og får se Iglatjørnet nede ved gruvene. Det er kanskje mest idyllisk fra denne siden, så i skråblikk, litt ovenfra, med den lille holmen som har latt noen furuer overta faunaen.


Fra foten av Sålefjellet er det bare å komme seg ned til gruvene, hvor det er grusvei og lett spasering 1,5 km tilbake.

Det er hyttetomter langs Gruveveien, så ta hensyn, og parkèr nede ved Austre Karmøyvei, så slipper dere å stå i veien..


Tid: 1 t
Distanse: 4 km
Terreng: Gruset gangsti, sti, skiltet
Vanskelighetsgrad: Enkel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar