Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



søndag 5. juni 2011

Speedturer i nærområdet

Litt ivrig med Gocaching for tiden, men turgåing blir det jo av det også. Dagens førtse speedtur gikk til Fotvatnet, der goturlaget var i vinter på Noctur. I dag fikk jeg se plassen i fint junivær, og gikk litt i området rundt, der det var en speiderplass, et gjengrodd tjern og en bergvegg. Denne plassen frister til både kajakking og piknik, og er av de letteste og korteste turen man kan ta på Karmøy.

Fotvatnet
Dagens andre speedtur var noe lengre, og jeg oppdaget nye stier fra Brekke ved Kopervik. Det sies at det går mane stier herfra, så det var godt jeg fikk utforsket en til. Denne gikk fra vananlegget mellom sør og nordre Brekkvatn, og slynget seg såvidt innom nabolaget rett der borte. Jeg har vært her på terrengsykling tidligere, men nå hadde jeg like stor speed i gangen, for å nå målet ved tredemningen til Tistreivatnet.

Oppe ved demningen tok omgivelsene meg, og jeg fikk roet ned, og nøt naturens luft og frihet, idet jeg lot meg imponere over at treplanker kunne holde all vannmassen i ro der oppe. Men så speedet jeg ned igjen. Fikk lyst på en softis...

Tredemningen ved Tistreivatnet
Tursti mellom to demninger
Tredje tur i dag gikk på tvers av lysløypene i Kopervik til Skrivarvarden for å hente inn noen cacher. Det ble en fin tur, i fullt dagslys denne gangen. Ellers var turen som sist, med unntak av at jeg kortet av turen og gikk rett til Olavsvang og ned til bil og hjem og blogg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar