Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



lørdag 4. juni 2011

Rambaskår

Rambaskår 78 moh
I forbindelse med en biltur med egocaching og 5 cacher i nærområdet, tok jeg kortturen opp til Rambaskår ved Kvalavåg. Det er en liten topp på 78 moh, men som alle topper på Karmøy, er det nok til å se langt.

Herfra ser man langt ut i havet, flyplassen, Nord-Karmøy og Haugesund. Hvis man timer godt med Avinor, og vil få med seg litt fly-spotting, kan man sitte å se fly lande og avta, med en kopp hjemmelagd kaffe som ikke koster 48 kr.

Utsikt mot vest
Jeg var her først og sist i 2002, i forbindelse med en skoletur, og husker at turen opp var våt, i myr, bekk og gress. Men siden den gang har det skjedd mye.  Nå var det en gruset sti helt opp til det bratteste partiet av toppen, så turen opp gikk på under 20 minutter. Etter en masse leting etter cachen, blåste vinden meg ned igjen.

I dag tok jeg feil sti, fordi den nye så for imponerende ut, slik at jeg trodde det var en gårdsvei. Jeg fulgte myr, bekk, og gjørmesti et stykke, før jeg fant ut at retning, beliggenhet og sannsynlighet måtte være at grusstien faktisk var dagens sti til toppen.

Her starter turen, til info
Gruset sti til toppen
Her var det gruset for barnevogn, nesten helt til toppen, og langs stien var det benker, for de som trenger å ta en pust i bakken. Vel nede fant jeg ut at det ikke var noe skilting til Rambaskår, så jeg tegnet en veiviser i grusen , slik at andre ikke skal ta feil sti, slik jeg gjorde...


Ny sti til Rambaskår

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar