Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



søndag 1. januar 2012

Nedre Buadalsvatn

Mot Trongkleiva
Etter mye geocaching i jula, de fleste nær vei, var det etterlengtet med en lengre tur i marka. I sommer var goturlaget på vandring fra østsiden av Karmøy, via Vaulen, Rossafjell og Nedre Buadalsvatn, og stemplet dette området som Karmøys vakreste. Nå var det lagt ut en geocache i området, og jeg startet året med en tur opp dit. Litt nysgjerrig på nye stivalg, forsøkte jeg meg på en annen rute. Jeg gikk vestfra, og litt lenger sør enn den vanlig ruta.

For å finne den vanlige stien mot Kinnebu, Rossafjell, og videre inn i marka, kjører man inn fra rv47, inn Grindhaugvegen, og deretter til høyre ved Myrdalvegen, og følger vegen inn til stallen som ligger nær skogkanten. Her parkerte jeg også i dag, men jeg tok et alternativt veivalg.

Jeg fulgte stien mot Kinnebu, men tok av til høyre ved skogkanten. Her fører grusveien til Ådland, men dit skulle jeg ikke i dag. Jeg lette derimot  etter en måte å komme meg til Trongkleiva, der det lokale kartet viste en sti. Jeg gikk over jordet, og kom inn på en gårdsvei, som førte meg til en hytte og inn i en skog. Etter å ha fulgt brukne grener en stund, måtte jeg finne frem GPS, for å finne ut om jeg gikk i retningen jeg ville. Jeg navigerte meg ut av skogen, og kom til en myr og en bratt fjellknaus.

Trongkleiv
Jeg var ikke langt fra hovedstien, men ville gjerne finne leden til Rossafjell, hvor det er et stidele.  Men som vanlig, hadde jeg gått kortere enn forventet, så i det jeg krysset østover, og opp knausen, så jeg Kinnebu noen hundre meter i øst.

Jeg satte kursen sørover igjen, over noen bergknauser, og kom til en våt myr, som jeg ikke kunne krysse. Dermed havnet jeg i vill skog igjen, og prøvde å komme meg frem på suatråkk og andre dyr med pels. Dette var ingen suksess, og jeg havnet til slutt på hovedstien, noen hundre meter nord av Rossafjell.

Buadalen, med s.Sålefjell i øst
Dermed ga jeg opp jakten på den alternative ruta, og startet jakten på Karmøys siste geocache. Jeg gikk hovedstien ned til Buadalen, og i det øyeblikket jeg skulle lete etter cachen, passerte et par med velkjente nick, og fant cachen foran øynene mine.

Videre fortsatte jeg turen ned i Buadalen, på grove stier, der man må forsere både bekk, våte partier og noe røys, langs det langstrakte Buadalsvatnet. Derfra over heia til Vaulen, og kjerreveien mot Åkra.

Bratt kleiv ved Speiderplassen
Et stidele fristet meg, denne alternative dagen, merket "Speiderplassen". Denne leirplassen ligger langs hovedstien til Kinnebu, så jeg satte meg i respekt og gikk i villere mark. Dette er en fin sti gjennom et lite dalføre, med knauser på alle sider, til man kommer til en bratt fjellskrent, og man an gå ned kleiva inn i skogen og ned til hovedstien. Vakkert er det, og tilbake til bilen kommer man. Det er vanskelig å gå seg vill i Karmøymarka...




Tid: ca.2t. rundtur på hovedstien
Distanse: ca.8 km
Vanskelighetsgrad: Middels
Terreng: grusvei, skogssti, noe ur
Cacher i området: 10 +++

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar