mandag 22. juli 2024

Eidetinden 1020 moh

Nordlendingen 2024

I 2015 utforsket Goturlaget Helgelandskysten og Lofoten på vei mot nord i Gobilen

I 2018 ble reisen til  Vesterålen og Lofoten vårt prosjekt "Nordlendingen"

I år utforsker vi området fra Gildeskål til Hamarøy med basecamp i Storvika, Valnesfjord, Kjerringøy, Steigen, Hamarøy, og en bonuscamp på Rødøy som avslutning på et 3 uker langt eventyr i nord. For tiden har nordlendingene det beste sommerværet i landet, og det fikk vi gleden av å oppleve i år også..

Camp Kjerringøy

Del 5 : Eidetinden

Eidetinden fant vi som turmål når jeg fikk i gave en luksusovernatting og gourmetmiddag på Kjerringøy bryggehotell. Vi klarer ikke å ta oss luksus uten å ha fortjent det først, så da måtte vi finne en skikkelig utfordring, og denne toppen kom opp. Eidetinden er en markant topp på Kjerringøy, som jeg første gang la merke til på en seiltur til Kjerringøy og Karlsøyvær i 2020

Fra Karlsøyvær 2020. Eidetinden er den høyeste t.h. i fjellmassivet

Den gangen tenkte jeg at denne toppen kun er for klatrere eller for 20 åringer med adrenalinbehov, men nå er jeg blitt stor gutt, og forstår at alt ikke er slik det tilsynelatende ser ut... Vi har studert beskrivelser, inntegningene og GPS-spor, og vurderer turen som trygg men krevende.

Etter en lat dag fylt med mat og god drikke legger vi ut på jakt etter enda en midnattsoljakt, og starter kl.18.30. Tiden betyr ikke så mye her, for det er godt lys hele dagen, og litt svalere temperatur om natten. Vi ser et par biler ved parkeringsplassen på Låter, og tenker at det kanskje er folksomt opp til tinden i dag. Men nå går vi alene, opp gjennom løv, og nydelig furuskog de første 300 høydemetrene til Låtevatnan. Stien er stort sett enkel å gå på på fine stier oppover.

Vi ser Eidetinden helt til topps fra de første metrene, men legger også merke til Seta, som reiser seg som en nissehatt til høyre / sørsiden av Låterskaret.

Oppe ved Låtervatnan treffer vi en familie, men forsøker å unngå de. Og lykkes. Vi har forlengst vendt frykten opp mot fjellene, og lurer på hvor vår hjelp skal komme fra. Men vi finner den langt inne i motivasjonen og trår til oppover mot veggen som står bastant og høyreist foran oss. Vi går til venstre / nord og begynner på selve utfordringen.

Seta

Eidetinden

Stien er ikke spesielt vanskelig de første hundre metrene, men bratter seg gradvis opp mot 50% stigning. Dette merkes. Utsikten nedover er den samme de neste 600 høydemetrene, men høydefølelsen kjennes når vi klyver over de bratteste kneikene.

Strandåtindan / Seta

Stien er enkel å finne, men på ett parti ser stien ut til å gå oppover et bratt svaberg. Noe som ser risikabelt ut. Vi finner derfor en vei gjennom ura til høyre /vest, og balanserer oss over store steiner til vi er tilbake på stien igjen, og fortsetter trygt oppover. Dette hadde vi ikke trengt å gjøre, finner vi ut på vei ned igjen. Stien går ikke opp svaberget men til høyre for det. Dette så vi ikke nedenfra....

Vi bruker nesten 2 timer på veggen opp til topplatået. Da er den en enkel spasertur på noen få hundre meter bort til toppunktet 1020 moh. Her er det bare å trekke pusten, og ta inn over seg hele panoramautsikten, som strekker synet milevis i alle retninger:

Utsikt mot Folda / Husbyviktinden

Opplitindan

Eidetinden 1020 moh

Etter en lang fotostopp er det klart for vandringen ned igjen. Det er hardt å gå ned slike bratte sider, men på 70% av tiden vi brukte opp kom vi ned igjen til start, og kunne klappe oss selv på skuldrene, for i morgen blir det hviledag og luksusdøgn på Kjerringøy Bryggehotell....

Meget krevende
Tid: 5-6t t/r
Distanse: 7 km t/r
Høydeforskjell: 1015 m (1045 totalt)
Terreng: Skogsti, berg, steinur, tørt, svært bratt, små våte partier