Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



fredag 24. november 2017

Trim rundt Nordbytjernet


Jeg er på jobbreise i Jessheim, Ullensaker. Gardermoen og E6 er et steinkast unna, og ellers er byen i voldsom vekst med stor byggeaktivitet. Rundt byen ligger det åkre, skog... og trafikk. Det er ikke enkelt å finne et yndet turmål i mørketida. Ett tips får jeg likevel: Nordbytjernet.  Så jeg leter meg frem gjennom byen, og finner dette lille vatnet i nordenden. Dette blir min trimrunde i 3 arbeidsuker.


Norbytjernet er delvis omringet av vei og bebyggelse, men har også en skog i østenden. I vestenden av vatnet er det badeplasser med fine brygger, og åpne gressbakker, som trolig er godt brukt i sommerhalvåret. Nå bader bare ender og svaner her, og venter på å bli fryst inne. For det er vinter her nå, Et tynt lag med snø har dekket bakken, og en østlig kulde ligger i luften.



Rundt tjernet går det en godt opparbeidet gruset sti, og er tydeligvis en populær joggeløype. Den er omlag 3 km lang, så en liten time på gåtur eller en liten halvtime jogging er alt som skal til.




Etter arbeidstid blir det fort mørkt, og uten lys i løypa blir det trening av nattsynet. Ikke spesielt egnet for mobilkamera, men det går.




Tid: 30-45 min rundtur
Distanse: 3 km
Terreng: Gruset gang og sykkelsti, flatt
Vanskelighetsgrad: Enkel



Turbeskrivelse på Ut.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar