Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



torsdag 6. august 2015

Nisene ved Ryvarden

Søte nieser på fyret
Vi er hjemme igjen etter 4 uker i nord, og har fått turabstinens igjen. Goturen med godama og hennes etterfølgere, følger etter, og har medbragt gjest fra Bergen. Det er oppholdsvær, og fare for regn, mot normalt (?!). Vi bestemmer vi oss for å ta den enkle turen ut til Ryvarden fyr. Feilaktig leser vi at det er åpen kafé der ute, og drar ut i typisk vaffelmotivasjon.


Turen ut er jo, som oftest til Ryvarden, med motvind, byger og en del folk på stien. Motivene er de samme, men i stadig forskjellig lys, så kameraet må frem denne gangen også:




Vi går utover i ganske godt tempo, så vi kommer frem til fyret før stengetid. Men stengt er det likevel, og før jeg har rukket å roe meg ned, etter å ha hisset meg opp, kommer fornuften fram i godama, som kan avkrefte at det har vært åpent i dag. Til og med dobesøket går i dass.

Det er bare en ting å gjøre: Spise reservebolle fra Statoil, og nyte havutsikten. Det er et mykt lys over havet i dag, og bergformasjoner med mønster kommer godt fram.


Plutselig er det noen som oppdager bevegelser i havet. Det er to niser som danser i vatnet, og jeg zoomer meg inn så godt jeg kan. Det blir liv i måkene, for de skjønner når nisa jager på fiskestimer, og dermed flyr de i kretsløp, og sier i fra til hverandre.


Men så er bildene tatt, og bollene spist opp, og da er det ikke mer å gjøre her. Vi vender tilbake, og blir møtt farvel med høljeregn de siste minuttene.

Andre goturer til Ryvarden




Tid: ca.1t t/r
Distanse: ca. 4 km t/r
Vanskelighetsgrad: Enkel, trillbar
Terreng: grusvei, småkupert

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar