Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



tirsdag 12. september 2017

Tilremshatten

Brønnøysund med Torghatten i horisonten
Nordvest for Torghatten ligger en annen sydvest, Tilremshatten. Det er den toppen som ligger nærmest Brønnøysund, men lager ikke mye oppstyr av seg selv. Nysgjerrigheten tar meg likevel, og et nydelig septembervær frister til gotur mens jeg er her oppe i nord.

Tilremshatten, den nærmeste toppen
Jeg har hverken bil eller sykkel tilgjengelig, så det blir en del gatelangs før turen starter. Brønnøysund er ligger nemlig på langstrakte holmer, så det er lite man går sidelengs. Det er 4,5 kilometer på gangsti og vei frem til stistart, så en god oppvarming blir det.

Jeg følger skilting til det uhyggelige kulturminnet på Skarsåsen, og går noen hundre meter inn til naturen. Ved Kamman startet stien et bratt kort stykke opp,  og brått er det utsikt som skal vise seg å bli bedre og bedre oppover Storskarsåsen og Tilremshatten.


Storskardårsen, Mosfjell i bagrunnen
På avstand ser fjelltoppen ut som en jevn slak stigning, og til å begynne med er den det. Etter den første bratta, går jeg over svaberg, og nyter høstfargene som har kommet til lyngen, og stråler i mykt høstlys.



Når jeg kommer over 100 moh endrer terrenget seg noe, og går delvis inn i skog, delvis på berg. Det er overraskende variert og kupert. Kamera blir flittig brukt, til siste batteriprosent.



Overraskende passerer jeg en avgrunn. Det står ingen steder, men Tilremshatten har også en grotte som går tvers gjennom fjellet, akkurat som Torghatten. Denne er en avgrunn, og skal man gjennom dette hølet, må man klatre ned.



Jeg nyter hvert minutt av fjellturen opp mot toppen og finner stadig nye motiv. Tilremshatten er en ekte hatt. En egg med bratte sider, men ikke luftig, for her skjuler trær de luftigste partiene, og ellers er det ingen stup å dette utfor. De bratteste partiene er fra Havlarstuva og opp mot toppen. Her er det småkupert, med bratte små stigninger i flertall.

Havlarstuva

God utsikt fra toppen. Torghatten t.v.
Etter en time på tur når jeg toppunktet på 315 moh. Sola begynner å tenke på nedgang, og det bør jeg også.,.. Jeg tar bilde av kveldens grand finale, og returnerer fornøyd over enda en nydelig septemberdag på Helgelandskysten.

Vega th
Les turbeskrivelsen på Ut.no

Tid: 2 timer t/r
Distanse: 5 km t/r
Høydeforskjell: 280 meter
Terreng: Skogssti, fuktige partier, jevn stigning, bratte partier
Vanskelighetsgrad: Enkel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar