Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



søndag 16. november 2014

Syreneset med hjul

Jarstein
Det er en nydelig dag med kald østavind, og en tur ut mot havet frister. I dag prøver vi ut Syreneset fort... med hjul.

Syreneset fort ligger nordvest for Skudeneshavn på Karmøy, og var et viktig artilleri for tyskerne under 2.verdenskrig. Men så gammel historie husker jeg ikke noe av. Derimot kan jeg huske mange tidligere turer ut hit, stort sett i blesten. I 2012 fikk veien ut hit en skikkelig oppgradering, og ble godt skiltet. Nå går det an å ta turen ut hit med hjul.. Fortjenesten hører til Syre velforening og Skudenes fjellag. 

Turen har nå også fått egen parkering, godt skiltet fra Gamle Syrevegen fv.862. Turen er kort og grei. med Permobil klarte også følget å smyge seg gjennom portene, og for trillevogner går det nok også greit.





Syreglåna (76 moh)
På vei ut mot fortet var det skiltet til flere stikkveier jeg ikke har gått før: Syreglåna, Buksevika, Kjelavåg og Vindbalsvika. Noe avstikkere på 250 - 450 m. Med hjul er ikke disse stiene fremkommelig, men jeg kommer nok tilbake på to ben for å teste de ut..






For Goturlaget ble det i dag en kort tur, med en kort rast i et hål på fortet. Men med god østavind, kan det fort kjennes ut som man er ute lenge...


Link  til UT.no
Tid: 30 - 40 min t/r
Distanse: 2 km t/r
Terreng: kjerrevei, flatt
Vanskelighetsgrad: Lett
Høydeforskjell: 20 m

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar