Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



torsdag 29. januar 2015

Sandve


I mellom vindfulle og regnfulle dager, trenger sola seg frem i noen timer, før den slipper uværet løs igjen. I dag var det varslet bedre enn det var, men Goturlaget var innstilt på å ta en tur etter jobb, og en kort etappe mellom Sandvesanden og Sandve havn. Dette er en sti jeg delvis snuste på i min ivrige Geocache - periode, men jeg har ikke gått hele veien.

Stien er forsåvidt ikke lang, med bare en kilometer fra parkeringsplassen ved Sandvesanden, og ytterst på moloen i Sandve havn. Men det er likevel en opplevelse:


Sandvesanden
Sandvesanden virket utvasket i dag. Stranda hadde smalere linje, og bølgene så ut til ikke å være ferdig med jobben. Godama som har vokst opp med stranda, var forbauset over synet. Jeg var heller imponert. Når naturen velger sin egen vei, er jeg alltid det. På mandag hadde jeg sett Mjølhussanen totalt utvasket, og nå forteller Godama at Sandvesanden er halvert.

Etter fotografering i et herlig ettermiddagslys, begynte vi å gå mot Sandve havn. Stien krøker seg mellom sauebeiter og klipper. I vest jobber bølgene intenst med klippene, for å få oppmerksomhete, og klarer det...

Det tar ikke mer enn ett kvarter å komme seg fra stranden til moloen i Sandve havn. Men selv på en kort tur som denne, var det overveldende med bølgene og lyset, så otivene stod i kø...





Sandve Havn
Sandvesanden
Lenke til Ut.no - kart
Tid: ca. 30 min t/r
Distanse: ca. 2 km t/r
Terreng: Flatt, strand, skiltet, sti, noen våte partier
Vanskelighetsgrad: Enkel om man følger stien

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar