Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



torsdag 31. mars 2016

Rundløype Li - Sandve


Vår i luften og jeg må lufte meg en tur. Jeg benytter formiddagen til å kartlegge en runde fra Li til Sandve. Har bare observert denne i mørke, og det er på tide å få utsikt.


Ved Libakkane på Sandve er det plass til å parkere. Derfra opp en bakke til du kommer opp på myrene. Det er god grusvei hele runden, og greit for trillbare hjelpemidler. Midt oppå myrene er det skiltet til Sandve. Opp til venstre så er du på vei tilbake til havs igjen. Sandvevarden ligger på en liten haug rett der borte, men faktisk en av Karmøys høyeste.

Jeg tar en avstikker til høyre og brøyter meg frem på utydelige tier. 109 moh rager det en bergknaus med en Sandvevarden. Her er det fantastisk utsikt over Sandveområdet, marka innafor, og nordover mot Ferkingstad osv.

Sandvevarden 109 moh
Ned igjen på grusveien går jeg raskt videre mot Sandve. Avslutningen på stien går gjennom små marker, ei husgrend og ned til hovedveien. Bare denne delen er verdt turen. Nydelige motiv, spesielt på en vårskjønn dag som denne.


Sandve
Fra hovedveien er det bare å følge noen hundre meter tilbake til Libakkane, hvor bilen er parkert.


Distanse: ca.4 km rundløype inkl. Sandvevarden
Tid: ca.1 t. rundløype
Terreng: Grusvei, kjerrevei, utydelig sti til varden
Vanskelighetsgrad: Enkel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar