Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



onsdag 11. juli 2018

Duathlon langs Lærdalsfjorden

Fjordingen


I år har Goturlaget etablert basecamp i Lærdal. Her har vi nesten to uker på oss å utforske et av Norges vakreste landskap rundt indre deler av Sogn og Fjordane. Det er hovedsakelig dalene vi utforsker, men også vidde, kulturstier og fjordarmer. Årets eventyr er Fjordingen.

Del VIII

Duathlon langs Lærdalsfjorden

Det er siste turdag i fjordane, og i dag tar vi fjorden på alvor. Vi setter oss på syklene og sykler ut de 15 kilometerene langs Lærdalsfjorden ut mot det nedlagte ferjeleiet på Revsnes, som tidligere forbandt Kaupanger med Lærdal. Hvorfor den ikke gjør det lenger, finner vi fort ut av. Mer historisk sus over turen blir også. Vi planlegger nemlig en bakketur til husmannsplassen Hausen.

Vi sykler jevnt på en nokså normal vestlandsvei med rasfare, og passerer krysset i Erdal ganske raskt, der man kan kjøre Snøvegen over Aurlandsfjellet. Et litt lengre stykke er det til neste dal; Vinderdalen, der veien nå stopper. Resten av veien ut til Revsnes er nemlig stengt av med bom, og vi begynner å få en følelse av hvorfor.


På de siste 5 kilometerene ut til fergekaien er det nemlig tydelig at rasfaren er stor. Skred har flere plasser tatt vegen, og det ligger store steiner i vegbanen langs halve veien. Senere leser vi historien:


Fergestrekningen Kaupanger-Revsnes ble åpnet i 1966 for å korte inn reisetiden til Lærdal. Problemet var at vegstrekningen fra Revsnes er svært rasutsatt. På de 30 årene vegstrekningen var åpen gikk det 99 ras og to mennesker omkom. I 1995 åpnet nye og bedre forbindelser, og veien til Revsnes ble stengt for biltrafikk. Vi sykler altså på eget ansvar...


Når vi kommer ut til fergekaien er det bare en brakke som står igjen på kaia. Den ser ut til å ha vært utsatt for ras den også. Vi blir på kaien og grunner over historien en stund. Etter 5 minutter sykler vi returen.

Revsnes fergekai
Men det stopper selvsagt ikke her. Vi har nemlig planlagt en bakketur, som avslutning på årets sommergotur. Stien opp til husmannsplassen Hausen går bratt opp fra utløpet til elva Hausa. Det betyr en bakketur på 200 høydemeter, som ikke er avskrekkende sett i sammenheng med tidligere turer. Men vi merker at vi har gått noen mil den siste uka. Beina vil nødig oppover, og vi puster og peser en halvtime før vi er oppe på den liten hylle og jordlapp.



Der fant en husmann en liten lapp til seg selv på 1800-tallet. Nok en plass ingen skulle tru at nokon kunne bo. Men utsikten er uslåelig. For her deler Sognefjorden seg mellom Lærdalsfjorden og Årdalsfjorden, og Lustrafjorden litt etterpå.

Hausen
Da er det på tide å sette seg ned for å nyte utsikten, og kjenne på det å være fjording. Og her oppe i denne forlatte idyllen, sier vi takk for denne gang, og har allerede begynt å planlegge neste sommergotur....



Enkel
Tid: 2-3 timer
Distanse: 30 km sykling, 2 km bakketur
Høydeforskjell: 230 meter (bakketuren)
Terreng sykling: Asfaltert, flatt
Terreng bakketur: skogsti, bratt


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar