mandag 30. januar 2012

Havgløtt

FTF

Før mitt "geocache" - engasjement var goturlaget på kveldstur til Tømmerhammar. Derfra kunne vi se ned til Havgløtt, en odde ytterst i Førlandsvågen, med....havgløtt. I dag fikk Fredrik melding om at en cache var lagt ut her, så vi satset på å bli de første til å finne boksen. Dermed dro vi på kveldstur i traktene igjen.

Fra sist gang husket vi at det var kupert, med våte myrer i dalførene. Vi har ennå ikke sett området på dagtid, så derfor syntes vi ikke det var noe vits i dag heller... Siden forrige gang har vi lært at hodelykt kan være nyttig, så vi var godt utstyrt, spesielt Fredrik. En annen forskjell fa forrige tur i traktene, er at det i kveld var frost i bakken, og dermed ikke spesielt vått.

Vi gikk fra bommen til hyttefeltet, og nokså snart ned på beitemark, gjennom en grind, og fulgte så cache-eiers beskrivelse av veien ut mot odden. Det gikk veldig lett i dag, og kursen var god helt ut. Etter mindre enn halvtimen var vi på Havgløtt og gløttet havet fra gløtten. Det ble litt leting etter boksen, men bare 3 meter fra mine koordinaten lå den pent gjemt under en brake. Og jeg var den første, og måtte ta et skrytebilde....

Vi tok oss tid, hele 3 minutter på å nyte havutsikten, før vi vendte tilbake til bilen i samme tempo. Noen stolte på GPS, mens andre på stedssans. Det skulle vise seg å være like galt begge deler, eller like rett. En nokså fin linje fikk vi i alle fall på vei tilbake.

Etter en kort tur, bestemte vi oss for en cache-jakt i nærområdet. Det ble en helt annen historie...

Tid: 1 t t/r
Distanse: ca.3 km t/r
Vanskelighetsgrad: Middels
Terreng: Grusvei, myr, dyretråkk, bratt mot toppen
Cacher i området: 2 + omegn

<<< Trykk på kartet for å zoome