onsdag 23. mai 2012

Vårspretten light

Jeg har lenge tenkt å vise goturlaget de vakre heiene i Skudeneshavn-området. Den lille byen er jo kjent for sin trebebyggelse og båtfestival, og er jo også avstemt som Norges sommerby. Men for turgåere, er nok marka her en vel så bra opplevelse...

Dagens rute går fra Smedaveien / Vik, og rakt nordover. På disse stiene gikk jeg ofte, - tiden jeg bodde i Skudeneshavn. Det ser ut til at skogene er rasert i området, og at ryddearbeidet her ikke har gjort området særlig penere. Men etter noen hundre meter er man i uberørt mark, og kan nyte fine stier nordover. Jeg observerte også nye stier vestover, fra Storaborg, som ligger lengst syd på stiene...

Skudenes fjellag har jeg skrytt av før. De jobber iherdig for å få stiene tørre, og har lagt flere hundre meter med plankebroer langs ruta. Nettstedet deres er dog ikke like mye å skryte av. Likevel fikk jeg engasjert Fredrik, ved at fjellaget hadde lagt ut en rekke poster akkurat i leden vår. Håkon var med bare for moro skyld, og hadde som vanlig tatt med seg goværet.

Turorientering
Vi trasket fort opp til Bergemyr, der Fredrik allerede var på sin post nr.2. Ved Bergemyr var gjestene imponert over fjellagets arbeid, slik jeg også ble 10 år tilbake. Dette området er idyll i seg selv. Ved Bergemyr kommer man også inn på "Vårspretten", som arrangeres årlig i april, og er en 11 km lang rundtur om Røyningsbu. Det ble litt for mye for kveldens tur, så vi hadde en plan...

Litlavatnet
Vi gikk videre opp til Litlavatnet, der det er mulig å ta en avstikker mot New Zealand-hytta. Det var litt for kort for kveldens tur. Dermed forsatte vi opp til Ilsvatnet, der jeg fikk gjemt en skatt, og hvor vi beundret utsikten mot sør...

Ilsvatnet
Herfra observerte vi naturen: Bille, snegle, frosk... Så vandret vi videre, over Høgahåland og ned mot golfbanene. Ved"Jakobs brønn" observerte vi en huggorm, som gjemte seg i brønnen. Det ble en opplevelse, spesielt for turistene...

Vi fortsatte ned til New Zealand hytta, som jo har sin egen historie, og lette ekstremt lenge etter en post her. Men med litt hjelp av han "far" fant vi posten og kunne fortsette ferden.

Vi gikk for en alternativ sti rundt Allmannamyr. Denne går fra skogen og opp i høyden, mot Nauthidleren, -toppunktet i området, og man får utsikt store deler av stien. Ved foten av Nauthidleren, bestemte vi oss for kveldens topptur. Den lille bratte knausen ruver bare 80 moh, men er et av de beste utsiktspunktene over Skudeneshavn. Her oppe observerte vi vindmølle....

Jah... da var det bare å traske hjem igjen...En fin rundtur på nesten 7 km.

(trykk på kartet for å zoome)

Tid: ca. 1,5 t rundtur
Distanse: ca.7 km
Vanskelighetsgrad: lett
Terreng: god merket sti, småkupert