fredag 19. juli 2019

Helvetestinden

Camp Lofoten

Lofoten blir andre del av våre eventyrlige opplevelser i nord. Etter 9 dager i Vesterålen etablerer vi vår andre basecamp på Ørsvågvær / Sandvika Camping i Kabelvåg, Vestvågøy.  Fra basecamp drar vi på goturer til hele Norges lange arm fra Vestvågøy til Moskenesøya. Vi får et bredt bilde av hva Lofoten består av, men blir langt fra ferdige.

Del 3: Helvetestinden og Bunesstranda

Etter dagsturen i går, kjørte vi til basecamp i midnatssol. Dette tok tid, med mange fotostopp, og mange stemninger. Vi kom oss sent i seng, men måtte tidlig opp igjen i dag, for idag skulle vi følge rutetider.

Planen er å ta skyssbåt fra Reine og inn Kjerkfjorden til Vindstad. Derfra går det traktorvei og sti til Bunesstranda og Helvetestinden, som ligger ovenfor. Det blir i samme stil som i går, men i et helt annet område. Vi har flere tidspunkt å velge for returen, for på ettermiddagen går skyssbåten både kl. 17.50 og 20.45 denne fredagen. Vi tenker å bruke mest mulig av dagen på tur, og satser på den siste båten.

Reinebringen
For 4 år siden besøkte vi Lofoten, og den eneste turen var opp til Reinebringen gjennom løse stier. Disse er i dag oppgradert med sherpa-trapper. Turen inspirerte til årets sommergotur, og endelig er vi her. Området vi skal utforske i dag ligger innerst i en av fjordarmene man ser fra Reinebringen. Så sånn sett er vi gjengangere.

Reine

Tidlig på formiddagen setter vi oss i båten og er klar for å være turister i en liten halvtime. Vi får plass på dekk, og nyter sol, sjøluft, vannsprut, og litt diesellukt.

Kjerkfjorden
Vindstad

Mens det i Reine var vindstille, blåser det godt i Vindstad. Vi tenker på sammenheng mellom navn og vær, men teorien blir dumpet av de lokale entusiastene i grendalaget. Her ute driver de kafé og toalett, og forsyner dermed turistene med primærbehov, som vafler og toalett.

Etter vaffel og toalett går vi bortover traktorveien innover Bunesfjorden. Langs fjorden er det både fastboende og ferieboende, og grenda ser ut til å få nytt liv, takket være entusiasme og turisme.

Bunesfjorden, Helvetestinden i midten
Det tar en halvtime å gå inn de to kilometerene og opp til Einangen, hvor man får utsikt over sanddynene som ligger langstrakt utover mot Bunesstranda. Vi tar en titt, før vi fortsetter mot hovedmålet; Helvetestinden.

Brunaksla
Det er en bratt røys opp Brunaksla. Den enorme granittveggen gjør oss andektige, der vi peser opp bratta. I dag er det varmt i været, så vannflaskene er gode å ha. Jeg tenker på tinden, om den er luftig, bratt eller direkte farlig, med tanke på navnet.

Bunesfjorden
Bunesstranda
Goturlaget bruker 1,5 time opp røysa. Noen partier er det svaberg, og litt klyping blir det her. Dt begynner vi å bli vant med i Lofoten. Lettere andpusten kommer vi opp på aksla, og en helt ny utsikt åpenbarer seg for våre øyne. På andre siden av eggen ser vi inn Kjerkfjorden. Sør for oss ligger Olatinden vakkert med sin egen egg. Utsikten mot Bunesfjorden og Vindstad står heller ikke tilbake for noe.

Kjerkfjorden
fv Brunakseltinden. Helvetestinden, Stamprevtinden, Moltbærtinden
Etter en kort bildepause fortsetter vi opp på eggen over Brunakseltinden. Det smaler seg mer og mer og på 500 mot ser vi hvor stien ender.

Olatinden

Det er en smal og luftig egg mot Helvetestinden. For noen er dette en fryd, mens for meg blir skjelven påtagende da vi fortsetter å balansere oss mot tinden. Mot Kjerkfjorden er det en 500 m bratt fjellside, med det øverste stupet på 100 meter. Mot Bunestranda er det glatt granitt, med en bratt helling, og et loddrett stup på 400 meter nedenfor. Vi kryper forsiktig over etpar luftige partier, og kommer så til den siste hellingen.

Helvetestinden og Bunesstranda

En granittblokk blokkerer stien, og for å forsere denne må vi klatre på stupkanten. Jeg ser rundt meg. Her er alle muligheter åpne for å skli eller falle ned, og tanken gjør meg svimmel og usikker. Godama er klar for å finne beste veien gjennom klippen, men for meg blir det helt stopp. Høydeskrekken tar meg, og vi må snu, bare 40 høydemeter fra toppunktet. Skuffet over meg selv setter jeg meg på baken og kryper tilbake på glattberget til jeg finner et trygt punkt hvor jeg kan puste ut.

Vi går småskuffet nedover Brunaksla igjen, og undrer oss over hoverende turbeskrivelsen som sa "Det er bare ett punkt som oppleves luftig". Goturlaget kjenner ikke abstinensen for mer luftig enn dette, så vi setter oss i lyngen på Brunaksla og spiser litt, mens jeg lar foggelen gjøre jobben med utsikt og de.

Det er mye igjen av dagen likevel. Vi tar oss ned til Bunesstranda som er imponerende i seg selv. En 700 meter lang sanddyne strekker seg som en liten ørken til stranda. Noen mennesker har gått turen ut til stranda, og de blir små prikker i sanden, som er enorm.

Bunesstranda

I bakkene over stranda tar vi oss god tid til middag. For det er middagstid, til info. Etter et godt måltid nyter vi den fine ettermiddagen på ryggen, og sover en liten blund. Brisen blåser i håret, og Goturen blir fullkommen. Vi har enda fått enda flere inntrykk å svelge. Enda en fullkommen turdag i nord.

Bunesfjorden
Vi blir på stranda til det begynner å bli kveld, og vi må gjøre oss klar for å rekke båten tilbake. Vi beregner en time, men det tar bare en god halvtime før vi er tilbake på Vindstad, og kan benytte toalett, før skyggene fra fjellene dekker bygda,  og båten bringer oss tilbake til Reine.

Bunesstranda:

Tid: ca. 4-5 timer t/r.
Lengde: 8 km t/r.
Høydeforskjell: 600 m
Terreng: Traktorveg, fjellsti, steinrøys, svaberg, delvis bratt, luftig