Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



onsdag 28. august 2013

Brannsår i Mariaskogen

Brannsår ved Mariaskogen
Jeg tok en egotripp rundt Aureivatn i kveld. Dette har blitt favorittruten fra stuedøra. En god ettermiddagstrim i fint terreng. Denne rundet jeg i raskt tempo og lot tankene fly fritt. Når jeg passerte Mariaskogen fikk jeg se brannsårene fra en av de mange brannene på øya i høst. Denne brannen var forårsaket av en sneip som ble kastet, og førte til storutrykning av brannkorpsene på øya 23. mars 2013.

Jeg, derimot gikk tur, og forårsaket nokså lite. Det ble rask gange rundt stiene, som såvidt går ved vatnet. Men likevel får man opplevelser i både skog, myr og lyngheier. Går man fra Sevland slik som jeg, kan man se Både Tjøsvollvatnet, Aureivatnet, Tistreivatnet og Heiavatnet.


I dag valgte jeg stien mot vanntanken
Sistnevnte får man med seg ved å følge stien opp til vanntanken. For meg var dette første gang. Det er en kort bit fra stien i skogen på nordsiden av Aureivatnet. Her passerte jeg også en vannservant.

Vannservanten

Vanntanken
Fra vanntanken er det bare å følge Aureivegen til pumpestasjonen. En grusbelagt bilvei, med utsikt over  "Heia". For rundturen må man ta stien ved hjørnet av huset, og så videre ned mot Tjøsvoll.

Aureivegen
Stien til høyre
Les mer om tidligere turer i området.
(Kartet er fra en tidligere tur)

Zoom for kart
Tid: 1 t rundtur
Distanse: 4 km
Terreng: Skogssti, myrlent
Vanskelighetsgrad: Lett



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar