onsdag 11. september 2013

Nikkostien

Stiene fra Sevland  / Tjøsvoll Fra denne stien går det enda en sti, kalt "Nikkostien" Hvorfor og hvilke vesener som har kalt den det, sies det ikke her. Men det var der goturlaget vandret denne ettermiddagen. Egentlig var det sent på dagen, men vi gikk likevel.

Vi startet fra Mariaskogen og opp bergene mot Aureivatnet. Etter å ha passert Aureivatnet, er det flere stikryss. Den første prøvde vi tidligere i år, og går over heiene mot Gamlemyrå, mens den neste, som vi prøvde oss på i dag, går mot Svartatjørna og Vaulen. Det er lenge siden jeg gikk her sist, så jeg husket ikke mye over tilstanden til stien.

I dag var denne stien svært bløt. Det forundret meg, siden det har vært en tørr sommer. Vi vasset dermed de få hundre meterene, til vi kom til stien som går fra Grindhaug til Vaulen. Denne er i mye bedre stand, og man kan gå tørrskodd. I vårt tilfelle var det alt for sent til å tenke på tørre sko...

Stien fra Grindhaug til Vaulen
Gamlamyrå
Vi fulgte stien vestover mot Åkrehamn, før vi fant stikryss og skilting mot Aureivatnet igjen. Her var det enda mer bløtt, og i ett av søkkene ble det vanskelig å gå gjennom, pga høy vannstand i myra.
Snart var vi tilbake ved Aureivatnet, og hadde gått rundtur, og funnet enda en trimrunde. Denna bør aller helst brukes i tørre tider. Evt sende en oppfordring om plankebroer, til fjellaget...

På høyden, med utsikt mot vest