torsdag 4. oktober 2012

Skoletur til Sålefjell

Oppdraget var å få hele skolen opp til Karmøys høyeste fjell. Denne haugen er flittig besøkt av goturlaget og omegn, så stiene kjenner vi til. For å få med hele skolen delte vi oss inn i 2 grupper. 1,- 4.klasse og 5.-7.klasse. De yngste gikk fra Sørstokke, gruveveien opp til Sørstokke gruver, og stien til toppen derfra. Jeg gikk med de eldste fra Liarlund, via Melstokkevatn og Bolleshaugane på gode stier til toppen.

Liarlund
Det var en regnfull start, der vi gikk lysløypa opp Liarlund. Men elevene var ved godt mot hele veien. Ingen av 10-12 åringene ønsket å stoppe, og det var et godt driv i gruppa. Vi kom fort frem til Karensteinen, der vi samlet gruppa før avgang igjen. Så bar det over Vardleitemyr og inn i Storesåtdalen, før vi hadde en oppsamling ved stidlet til Karmøymarsjen. Det regnet fortsatt godt.

Vardleitemyr
Videre gikk vi det tørreste stivalget ved Saramyra og inn til Melstokkevatn. Stadig fulgte vi Karmøymarsjen. Vi valgte stien øst for vatnet, og tok en rast inne i skogen. Lyset begynte å bryte frem gjennom skyene, og vi fikk et eventyrlig lys, idet vi satte avgårde mot Bolleshaugane. Regnet ga seg i det vi fikk øye på Søre Sålefjell, og konturene av noen skikkelser der oppe. Motivasjonen var på topp i gruppa, og gangen gikk raskt. det er snodig hva en tur ute gjør med humøret til elever og lærere. Man opplever ikke gladere barn enn barn i bevegelse..

Rast ved Melstokkevatn
Sålefjell i sikte
Fra Melstokkevatn brukte hele gruppa tre kvarter til toppen. Den yngste gruppa hadde allerede vært på toppen en time, og var klar for mer vandring. Men hele skolen var samlet til en god pause på 132 moh, et vakkert lyspill i alle retninger, og god kakao, og kjeks med mer sjokolade enn fiber.

På Søre Sålefjell
Vardebygging
Så tok vi fatt på vandringen ned igjen, hele gjengen. Vi samlet oss om turen nedover til gruvene, og tok en ny samling der. Her ble det konkurranse med Vardebygging, før vi gikk den siste biten ned til Sørstokke, hvor bussen stod klar for å skysse oss tilbake til skolen. Oppdrag fullført.

Trykk for zoom
Tid: ca. 2t t til toppen
Distanse: ca. 7 km via toppen og ned Gruveveien
Vanskelighetsgrad: middels
Terreng: gruset gangveg, myr, gode stier, bratt mot toppen