mandag 28. januar 2013

Tjøsvollrunde

Vi er på leting etter fine ettermiddagstrimmer i nærheten av Sevland på Karmøy. Kriteriene er at de skal være korte nok til å gå mellom jobb og middag, og aller helst gå i ring. Et siste kriterie er at trackingen av turen helst må være formet som et tall, eller en bokstav. I dag forsøkte vi oss på tallet 6.

På Tjøsvoll, Sevland (ev. Åkrehamn) er det flere stier som leder inn til marka. I dag gikk goturlaget på ekspedisjon innover dalsøkket. Guide var Ingeborg, og meg selv, alt etter som...

Asfaltert den første kilometeren
Fra Statoil på Sevland er det en kilometer på asfalt, helt til man kommer øverst i et stort byggefelt. Herfra tar man brått til høyre, og har allerede kommet til Mariaskogen, -et yndet mål for skolen.

I kanten av Mariaskogen
Åker på Åkra
Vi fulgte skogkanten et stykke før vi kom i Åkerkanten, og skjønte hvorfor Åkra kalles Åkra. Det var gode og brede stier som gikk mot høydene i øst, og etter noen få hundre meter startet vi på stigninga av Kjersfjellet (72 moh) Opp noen gode bakker, og vi var i vilt landskap. I stiene hadde det blitt iselver, som ga framkomsten en liten utfordring, men fotoapparatet "mat".

Iselven
Første stidele ved Kjersfjell
Vi gikk stadig mot sørøst, og passerte et stidele som ga oss et valg: "Aureivatnet nord, sør eller rett hjem igjen". Vi valgte å gå mot sør, der jeg har erfaring av å passere, og følte meg på trygg guidende grunn, og litt i myra...

Aureivatnet sør
Etter knappe 3 km var vi ved Aureivatnet, der valget er enkelt: "rundt eller langs kanten i vest, evt sinnsykt langt innover". Alt fristet, men siden vi var litt sent ute i dag, valgte vi minste motstands veg og gikk rakt nordover, mot grusveiene og vanntanken.

Aureivatnet "by skumring"
Ved pumpestajonen tok vi av kjerreveien som går vestover, og hadde i tankene at vi kanskje ville ende opp ved Fredheim (sykehjemmet). Men kartet mitt var tydeligvis ikke oppdatert, for den gode brede stien ledet oss tilbake til stidelet ved Kjersfjell, og rake veien hjem. Det ble en fin ettermiddagstur, på 7 kilometer, og litt mindre kilogram..

Trykk på kartet for zoom