søndag 20. januar 2013

Vinter på Kringsjå sæter

Kringsjåhytta
Denne søndagen tok goturlagets barneavdeling turen til Kringsjå. Det er en svært kort tur fra Steinsfjellet, og vi prøvde oss frem med rullestol.

Ved Steinsfjellet så vi den flotte utsikten over Haugesund og Eivindsvatnet, isbelagt med masse maur på. For i dag var den store skøytedagen, og mange var ute og balanserte på 5 mm stål...

Eivindsvatnet med maur
Men slikt har ikke goturlaget tid til, så vi startet mot Kringsjå. Selv om ruta er kort, er den bratt og har flere trapper undeveis. Dermed ble det litt utfordring å få rullestolen hele veien inn til hytta.

Ved hytta fikk vi e hjelpende hånd av vennlig vertskap, opp de siste trappene, og etter kort tid kunne vi nye de deilige vaflene på hytta.

Litt utfordrende stier, på to bakhjul
Vertskapet hjelper til
Deretter tok vi nye utfordringer. Vi gikk videre til Kringsjå sæter. Hit går det også en god sti, med trapper... Vi klarte også å stable oss opp til toppen, der det er en nydelig utsikt over Haugalandet.

Toppen på Kringsjå sæter

At vi fikk dette til ga oss blod på tann, så da tok vi like godt de to andre toppene i området. Bakken var så hard at vi kunne kjøre rullestolen ver det myrlendte terrenget, og nådde til slutt både toppen uten navn og Hetleberg, før vi tok strake veien tilbake til igjen. Først, ride-ride ranke:

Når vi passerte Kringså sæter hadde hyrdene sluppet ut de flotte sauene, og vi slapp løs kameraet til Benedikte, som fant motiver i hver meter tilbake. Her; to utvalgte bilder fra galleriet:

Foto: Benedikte DM (11år)