Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



onsdag 6. mars 2013

Åkrasanden - Ferkingstad

Åkrasanden
Vi bruker opp sommerværet i vintermånedene, her i vest, og hadde strålende sol i hele dag. Da fristet en tur langs de fine strendene i vest på Karmøy, og kulturstien videre ned til Ferkingstad havn. Denne turen har jeg tidligere syklet på ettermiddagstid, og gått på kveldstid, men aldri opplevd strendene vakrere enn i dag. Spesielt vakker var kjæresten min som gikk ved min side, da vi gikk turen, de siste soltimene i dag, og knipset minst like ivrig som meg...

Vi startet ved barnehagen og gikk langs turstiene, sørover mot Stava. Disse er harde og gode, og man slipper å få sand i skoene. Det ble heller ikke i dag særlig tempo over turgåingen. Motivene presset seg frem for hver meter, og fotoapparatet måtte frem til stadighet.

Kulturstien ved Liknes
Ved Liknes er det en liten strand og en sandrygg å gå over, før vi går opp mot en husklynge, og befinner oss på asfaltert landevei. Denne går til Stava, hvor den nye kulturstien er opprustet rundt oldtidens ritualer og myter. Min egen skjoldmøy pekte ut de motivene jeg selv ikke så, der naturen var enda mer imponerende enn kulturen.

Det er ikke til å unngå å oppleve det voldsomme havet som bryter i de grove bergene ut mot havet. Dessuten det fantastiske lyset som reflekterer mellom himmel og hav, og de røde kinnene til kjæresten. Vi ga oss stadig tid til avtrekkeren, og fikk til slutt en fin fangst i minnebrikka.

Så bar det ut på asfalt igjen og en liten kilometer ned til Ferkingstad havn, med dobbel forskansing av moloer, og et minnesmerke utafor. Hit gikk vi også, og med havet enda nærmere, lot ikke fotograferingen til å minke.

Ved Ferkingstad havn bryter bølgene voldsomt
Ved minnesmerket over tapte fiskere og "neskongen Ferkings" havn lenger sør, kunne vi se havspruten stå 20 meter opp i lufta. Der dannet den en vanndam på berget, som ga fenomenet "bekk fra hav", som jeg lot meg imponere av.



"Bekk fra hav"
Men så ble det tid for å snu, og med høyere tempo og litt frost i låret skyndte vi oss tilbake til Åkrasanden, og hjem for å finne igjen varmen med hverandre. En vakker tur, som passer godt til scenen "kjærester langs stranda"



Trykk for zoom
Tid: ca. 1-2 timer

Distanse: ca. 8 km
Vanskelighetsgrad: Lett
Terreng: Grusvei, sti, asfalt, flatt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar