Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



søndag 13. mai 2018

Eldøy

Camp Fitjar

Del IV


Himmelfartshelg og avspasering på samme tid, gjør at jeg får sjans til å etablere basecamp i Fitjar på Stord. Det er litt kartstudier og planlegging som gjør at jeg velger denne plassen. Nord på Stord har ikke goturlaget gått noen turer. I tillegg er vårens fokus kajakkpadling, og Fitjar har en skjærgård tett med øyer og holmer. Jeg etablerer meg på Fitjar Camping, som ligger ved inngangen til halvøya Kråko. Her er det lune viker og fjorder, kanaler og en evighet av padlemulighter. Det skal vise seg  å bli nok et eventyr med fire turer på like mange nydelige dager


Eldøy



Det er siste dag på Camp Fitjar, og vannet står fortsatt stille. Jeg er tilbake alene på øya, og det frister med en ny padletur. Målet er piknik på Eldøy, som vi observerte i går. Etter frokost drar jeg ut kajakken igjen og legger ut på tur. I dag tar jeg en direkte rute gjennom kanalen til Steingardseidosen på Kråko, og padlere forbi Koabbavik. Etter litt dønninger og dansing kommer jeg meg gjennom Hundryggen og inn mellom Eldøyane.


Jeg husker stranden fra gårsdagen ekspedisjon og padler inn i den, for å sette meg ned å nyte den nydelige dagen. Her spretter motivene opp, så kamera må opp.





Etter en god pause på store Eldøy padler jeg nordover på vestsiden. der er det bratt og mye ber, og jeg snur for å undersøke lagunen min nærmere.


Men nå er det på tide å runde av Camp Fitjar. Jeg padler tilbake og bryter opp. Bak meg har jeg 4 av 5 fine dager både til fjells og vanns. Frister til retur....


Enkel
Tid: 2t + Pause
Distanse: ca. 8 km

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar