Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



søndag 27. mars 2011

Såt

Såt
Mange morsomme navn på toppene og områdene øst for Haugesund, tiltrekker goturlaget på tur, der iblandt topper som "Stakk" "Arka" "Kattanakk" og i dag "Såt" Toppene i området er mellom 150 - 250 moh, og ligger i en omkrets på omlag sånn cirka. Utgangspunktet var i dag Steinsfjellet (224 moh), som har den beste utsikten mot Haugesund og vestover. På veien oppover kom jeg på mange navn som også kunne vært brukt: "Flikk" "Støkk" "Råkk" "Lakk" "Kåt" "Båt" "Orka" "Lerka" og ikke minst "Glittertind" Alt høres like rart ut..

I dag startet vi å gå med mottoet "Nei, det va nu surt!" i det jeg og hele familien Jackson tok de celebre stegene langs skogsveien inn til Kringsjå, hvor familien skulle bruke dagen. Hit inn er det ca.1,5 km. Det er et lekerom på hytta, som gjør turen hit ekstra attraktiv for småbarnsfamilier. Så da var Jacksons stuck.

Kringsjå (Haugesund)

Etter hele 4 vafler på den fine fjellagshytta lot jeg familien familie i fred, og tok rundturen til grensetoppen Såt (239 moh), som ligger i Tysvær kommune.

Fra hytta gikk jeg gjennom et lite dalføre, og over Buefjell (237 moh), det nest høyeste fjellet i Haugesund. Herfra fikk jeg utsyn mot både Såt, Krokvassnuten og Valhest i horisonten. Herfra er sikten mot sør også god, og man ser både Førresfjorden og store deler av Tysvær.

t.h. Krokvassnuten / t.v. Såt / Valhest i horisonten

Etter å ha krysset Buefjell, kom jeg ned i et nytt lite dalføre, før jeg begynte oppstigingen mot toppen av Såt. Dette fjellet består av to markante topper, og er lett å kjenne igjen i terrenget. Stigningen er lett, siden man allerede er høyt i terrenget. Fra Kringsjå til Såt er det nærmere 2 km. Utsikt fra Såt.


Trolladalen
Etter en slakk og myrete nedstigning, tok jeg veivalget inn Trolladalen, på nordsiden av Buafjell. Dette er terrengmessig det mest spennende området i dag, gjennom et skar, og på fine steinheller. Fra Trolladalen valgte jeg veien over Iglavasshaugen, og fikk en visuell go-opplevelse på den fine stien ned mot Iglavasstjørna.  Herfra var det rake veien opp bakken til Steinsfjellet og pangkeringen.

Iglavasstjørna
Stiene er i området er ikke spesielt godt skiltet. Det er lett å gå feil i mylderet av stier, men får likevel små konsekvenser, siden avstandene er korte. Mulig det er lettere når snøen ikke dekker merkingen på bergene. Rundturen var omtrent 6 km lang, og tar omtrent 2 timer, med noen småpauser..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar