søndag 21. juli 2019

Høgskrova

Hattvika. Bak:Høgskrova 259 moh
Camp Lofoten

Lofoten blir andre del av våre eventyrlige opplevelser i nord. Etter 9 dager i Vesterålen etablerer vi vår andre basecamp på Ørsvågvær / Sandvika Camping i Kabelvåg, Vestvågøy.  Fra basecamp drar vi på goturer til hele Norges lange arm fra Vestvågøy til Moskenesøya. Vi får et bredt bilde av hva Lofoten består av, men blir langt fra ferdige.

Del 5: Høgskrova

I går campet vi med telt på en strand i Lille-Duken på Skrova. En idyllisk kveld med midnattssolstemning og bålkos ligger bak oss. Denne morgenen våkner vi til solskinn og en mild bris.

fremst: Duken og Hattvika, bak: Skrovsvedet og Lille-Molla
Vi har planer om å padle over Skrovsvedet til Lille-Molla, som ligger høyreist i utsikten vår, men er litt forsiktige med bølger, så vi tar oss en god frokost, og diskuterer mulighetene. Vi bestemmer oss for å avvente distansen til i ettermiddag, og heller ta en liten topptur til Høgskrova, fjellet på øya.

Denne gangen pakker vi ikke sekk, men tar en vannflaske i handa og spaserer først mot Glampingen og beskuer dette nye fenomenet.

Glamping Skrova
I berget ser vi turister vandre på noe som må være en sti, så vi går opp dit og følger stien inn til Hattvika. Langs stien har multer blitt modne, og forbauset av at de ikke er spist opp, spiser vi de opp.

I Hattvika er det et gammelt småbruk som tilsynelatende er en fritidseiendom nå. Fra gården er det grusvei mot Kløvan, og sivilisasjonen. Nå følger vi grusveien nesten til endes, før vi ser skilting mot turløypene på øya.

Høgskrova
Fra grusveien tar vi av inn på en god tursti. Snart passerer vi et vannreservoar, som tross regulering ligger idyllisk i mellom løvtrærne.

Vi krysser lysløypa ved Fagervollan og begynner klatringen. Her på Skrova har de utstyrt motbakkene med tau, som letter flyvingen over kampesteinene opp lia. For de fleste gjør nok dette turen overkommelig.

Bakken tar oss ca. 20 minutter, så er vi på et fantastisk utsiktspunkt, bare 259 moh. Vi ser nesten hele Lofotveggen, og den tydelige Vågakallen reiser seg vest for Svolvær og Kabelvåg. Rett nedenfor oss ligger det koselige fiskeværet på øya... "Været"

Været
Når vi kobler på røntgensynet kan vi også forestille oss Henningsvær. I øst ser vi inn mot Vesterålen, men det er Lille-Molla som stikker seg ut i fleisen vår, og det er dagens padlemål, som vi skal komme til senere på dagen.

Duken
Vi ser også rett ned på Duken, der vi har telt og kajakker liggende, og begynner å planlegge veien ned. Etter en samtale med kjentmenn, forstår vi at vi fint kan gå ned den bratte stien på andre siden av toppen. Dette betyr at vi får en rundtur i dag. På vestsida a Skrova ser vi Nautøya naturreservat som er fredet for å bevare landskap og fugleliv.

th. Nautøya Naturreservat
Vi fortsetter ned bratta mot Hattvika, og kommer fort ned på grusvei igjen. Suksessen inspirerer til enda mer tur. Nå går vi tilbake på grusveien og tar av inn mot Skjevik, hvor vi kan følge stien til Glampingen og videre til vår egen strand i Lille- Duken.

The beach
Dette blir en fin korttur, før vi tar lunsj og er klare for flere padleopplevelser...

Enkel / Middels
Tid: 1-2 timer rundtur
Lengde: 4,5 km runtur
Høydeforskjell: 260 m
Terreng: grusvei, fjellsti, stort sett tørt, delvis bratt