lørdag 23. mai 2020

Kynna

Vi feirer fødselsdag med camping, luksushytte, kajakk og telt. Basecamp er midt i hjertet av Republikken Finnskogen; Skasenden. Vi tar også en natt i en av Pan-hyttene. På Gjesåsen er hyttene bygd opp mot tretoppene, og med utsikt over Gjesåssjøen nyter vi et døgn med naturlig nytelse og korttur i nærområdet før vi er klar for villere villmark.

Pan-hytta
Goturlaget har tidligere stort sett søkt etter hav og fjell, og derfor er Innlandet fremmedord for oss. Men endelig  skal vi få sette skogen på kartet, og oppleve noe helt annet enn vi er vant med. Kynna ligger nært svenskegrensa, og er en sideelv til elva Flisa. Fra vest er det mest naturlig å søke mot Elverum eller Kongsvinger, sikte inn mot landsbyen Flisa, og sno seg gjennom den dype skogen forbi Gjesåsen og inn til Kynnbrua. Dessuten unngå karantene ved å trå tåa inn i Sverige.

Det er et enkelt nettsøk som får meg i kontakt med DNT-mannen og Finnskog-entusiasten Trond Asle Daltveit. Han har flere prosjekter for å fremme Finnskogens villmark og Finnskog-kulturen, og gir fantastisk guiding og service for å hjelpe oss med det vi trenger for å padle Kynna fra nord til sør. Ett av prosjektene er nemlig å tilrettelegge for kano og kajakkpadlere med camper langs den lille elva fra Kynnsjøen i nord til Kynndammen i sør. Han hjelper oss med transport og kan fortelle at det foregår et arbeid for å tilrettelegge skyss mellom punktene. Vi får også hjelp. Med bilen parkert ved Kynndammen blir vi transportert opp til Kynnbrua hvor vi skal starte padlingen.

Startpunkt Kynnbrua
Vannføringen i elva er langt under anbefalt grense for padling, så vi må regne med å sette oss fast nedover. Men kajakker trenger bare 5-10 cm vanndybde, så vi er optimister. Vi starter opp ved en handicap-tilpasset brygge, som forenkler  nedstigningen i kajakkene.

Kynnbrua
Kynna ligger blankt foran oss da vi endelig er ferdigpakket og klar for å flyte nedover vassdraget utpå ettermiddagen. Rundt oss er det trær på alle kanter,  elvebredden er farget av vårgrønt sivgress. "Havet" er flatt. Nedenfor oss ligger Kynnbrua, og vi siger under den og mot Holsjøen. Med unntak av noen små strømmer er det såvidt fremdrift i elva, så vi må jobbe oss nedover. Flaks at vi tok med årer.

Tilløpet til Holsjøen
Vi padler rolig og nyter stille vann en halvtime før vi når Holsjøen. Her må vi kjenne mot brisen fra sør, som merkes godt på Holsjøen i dag. Ved Holsjøen er første sjansen for en rast, for her er det bygget opp en camp/rasteplass med brygge, bord og grindahytte hvor det er lov å tenne bål i gruene, campe i telt og alt man ønsker seg når man kal nyte villmarken.

Camp Holsjøen
Brygga ligger litt opp på land, men flyter nok når sesongen starter. For vår del er det litt tidlig med pause, så vi tar noen krafttak i motvind ned til neste elveløp.

Holsjøen øverst. Knøssjøen midt i bildet

Det er bare såvidt elv mellom Holsjøen og Knøssjøen, så gjennom elveløpet går det raskt. Knøssjøen er en liten dam der vannet står mer stille i vinden, og vi er snart i neste korte elveløp ned til Skårsjøen. Det er ikke rart vannet ligger stille. Disse tre sjøene har til sammen 30 cm høydeforskjell.

Mot Skårsjøen
Elveløpet til Skårsjøen er bredt og dypere enn lenger oppe. Det ligger i dag så stille at det like godt kan regnes som en del av sjøen. Det er bare en lang smal nes som skiller elv fra sjø.

Skårsjøen
Ut mot Skårsjøen blåser det litt motvind igjen. Vi har nå padlet i to timer og begynner å kjenne bena bli nummen så nå bestemmer vi oss for å ta en middagspause. Det skal være en rasteplass med en hytte ved Skårsjøen, men midt i innsatsen i motvind glir vi trolig forbi  denne. I stedet ser vi en strand med noen privathytter foran oss, og tenker at dette er en fin landingsplass. I skogen bak stranda ligger en liten tømmerhytte. Vi tenker at noen skogfinner har bodd her, og lever oss inn i svibruk, magi og pølsegryte.

Nå skal vi inn i et lengre elveløp. Kynna snor seg i brå svinger 7 km nedover til Skårsjøen. Her er elva trangere, og fra tømmerfløtingens tid ser vi både kulturmerker og opplever villskapen i skogen.

Øverst i elveløpet fra Skårsjøen padler vi forbi sandbanker og sandbakker. Dette betyr at det i innersvingene har lagt seg brede grunner som er lett å grunnstøte i. Vi følger enkelt strømmene i yttersvingene og glir gjennom slalomløypa uten store anstrengelser. Det var godt å kjenne på litt variasjon etter sjøpadlingen. Nå fremover skulle det bli mer action.

Vi hadde ikke kommet langt ned i elveløpet før elva ble betydelig smalere og krokete. Nå kom nye utfordringer. Mye av elvens bredde hadde grunner. For oss gjelder det å finne dypeste leia, og sikte godt. Noen steder grunnstøter vi, men klarte å bykse oss av hver grunne. Sånn sett takknemlig å ha kajakk.

Flere steder langs elveløpet ser vi rester av regulering. I tømmerfløtingens tid ble Kynna gravd dypere, og flere demninger ble bygget opp for å lette på fløtingen.

Vi er tidlig i sesongen og en del trær har falt i elva i løpet av vinteren. Flere plasser var hele trær falt over elva, mens andre plasser ser vi trestammer og røtter under kjølen på kajakken. Vi kommer snart til en rasteplass som står oppå elvebredden. Med elvas lave vannføring, og nylig pause, glir vi forbi og titter i 4 sekunder, før vi fortsetter.

Rasteplass til høyre

Vi passerer enda en camp til midtveis i elveløpet. Denne ligger fint ved bredden, og vi diskuterer om vi skal ta kvelden her. Men vi gjør som planlagt, og fortsetter mot Sævsjøen-

Camp
Det er høy spenning på et trygt nivå når vi manøvrerer oss forbi stokkene, eller bøyer oss under trestammer som ligger over elva. Andre steder må vi stadig passe på at strømmen ikke fører oss på grunner. Heldigvis er vi stadig 1,25 meter fra land.

Men innimellom slalåmkjøring, manøvrering og dukking og byksing, kom vi til bredere partier, med stille vann, nedsenkede skuldre og et nydelig skue av fugler, f.eks en canadagåsfamilie.

Etter to timer med mye aktivitet når vi Sævsjøen. Den ligger side om side av elveløpet, som her kalles Breifløyta. Fra elveløpet er det en trang og grunn passasje til sjøen, og vi klarer såvidt å bykse oss gjennom. Vi har nemlig tenkt å overnatte her. Regn er på vei, og det er på tide å få opp teltet.

Sævsjøen t.v. Breifløyta t.h.
Breifløyta
Vi må jobbe oss inn i Sævsjøen
På campen ved Sævsjøen er det folksomt. Vår guide har allerede advart oss om dette, men vi finner en strand i sørenden av vatnet, der det er god teltplass.

Sævsjøen
Vi har akkurat fått opp teltet da regndråpene kommer. For oss gjenstår bare kveldsmat og sovepose. Ute drypper det godt i løpet av natta. I nattens mørke lytter vi etter Kynnaflokken, ulveflokken som hører hjemme her. Vi kjenner etter vibrasjoner av brunbjørnene som lusker rundt. Vi lukter etter jervens åtseleting, og kjenner etter om trær faller ned. Beveren er rett rundt hjørnet....

Når vi våkner er alle dyrene spist opp. Jerven spiste beveren. Ulven spiste jerven, og bjørnen spiste ulven. Sånn går det når man skal ha næringskjede til enhver pris....
Men det beste var at det hadde sluttet å regne. Nå kunne vi pakke teltet tørt ned og gjemme bagasjen i våtsekkene igjen. Det er meldt mer regn. Mye mer....

Vi legger ut på Breifløyta igjen og padler bredt nedover siste etappe mot Kynndammen. Det nederste elveløpet mot dammen er 6 km og ikke like trangt som det forrige, men her er det flere små strømmer å manøvrere seg gjennom. Elva sørover har mange blindgater og sideløp. I dag er de fleste uttørket, men med mer nedbør går nok disse an å padle også. Vi har blitt tipset om at beveren liker seg der, så myser etter sideløp vi kan liste oss gjennom.

Etter en time nedover elva får vi oppleve turens hittil sterkeste strøm. den svinger seg forbi grunner og tømmerstokker, så litt styring gjennom strømmen blir dagens først drama. Strømmen fører oss inn i et sideløp, men der er det full stopp. Over elva ligger det en tømmerstokker vi hverken kan komme oss over eller under, så vi må padle motstrøms og finne en annen vei. Med litt jobbing og byksing over flere grunner, er det ingen grunn til å stoppe.

Strømførende elv
Full stopp
Alltid en utvei
Nå kommer et lite regnfall. Det drypper søtt over stille vann, og vi bryr oss ikke mye om det, for nedover elva er flere hinder å forsere. Det blir ingen tur ut av kajakken i dag, for vi klarer å komme gjennom alle hindrene.

Nå er det derimot andre ting som opptar oss. I går hørte vi skogsmaskiner langs elvebredden, men nå ser vi et stort område med nedfelte trær. Det er skogmester Bever som har vært på ferde. Den har jobbet flittig flere kilometer ned langs elva, og gnaget ned hundrevis av trær. Flere steder ser vi bygningsarbeidet også. Her har den flittige gnageren bygget seg hytte, og jobber stadig med å lage demninger for å sikre seg mot rovdyr og lage fine forhold for seg selv og matlageret sitt. Det er naturens egen håndverker. Og her er den tydeligvis veldig aktiv...

Beverhytte?
Et slikt tre kan gjennomgnages på 5-10 min
Aktiv skogsarbeider
Vi padler inn i noen blindveier, så stille som mulig, men beveren er beskjeden i dag, og klarer holde seg skjult lenge nok. For nå begynner det å pøsregne og vi har lyst å komme oss til mål.
Det siste dramaet får vi gjennom et stryk på vei til Kynnedammen. Over stryket kjenner vi steinene kile oss i rumpa, så da slipper vi massasje senere.

Stryk
Etter 3 timer når vi Kynndammen hvor bilen ble parkert i går. Vi har vært et døgn på tur og padlet effektivt i 7 timer. Nå gjelder det å få pakket oss inn i bilen før neste regnskur...

Kynna har vært et nydelig eventyr for det ellers så fjell og fjord-glade Goturlaget. Med en fantastisk guide til hjelp har vi fått oppleve det innerste landet har å by på i sør. Vi har storkost oss i to dager gjennom skogen, og virkelig nytt naturen uten å bli sliten i beina. Men Trond Asle Daltveit kan by på melkesyre. For gjennom Finnskogen går Finnskog-leden. Hele ruta fra Eidskog i sør til Trysil i nord er på 240 km. I dag rekker vi det ikke, men kanskje frister skogfinnene oss tilbake til republikken.

PS! Trærne som har falt over elva ryddes bort med jevne mellomrom. Det er nok sjeldent man ser så mye trær i elva, og så liten vannføring. Kanoer går helt fint, selv med 20m3/t da en lett kan tråkke ut av de for å dra kanoene over grunnene. Anbefalt vannføring er fra 30m3/t. Sjekk med kjentmenn.

Enkel
Tid: 2 dager / 6-10 timer padling
Distanse: 18 km (Kynnbrua) / 26 km (Kynnsjøen)
Terreng: Stillerennede litenelv, noen grunner, til tider rotvelte over elva, et par småstryk