Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



fredag 29. april 2022

Helgalandsfjellet


Goturlaget har blitt en smule "trimturlag" etter at årets "TellTur" ble lansert 1.april. Denne gangen er vi på et kveldsraid og har gått på både Spannavarden og Tronefjell for å vinne poeng til konkurransen, og krysse av flere turmål i kalenderen. Helgelandsfjellet håper vi å rekke før solnedgang og er, etter et gammelt minne; -en enkel topptur i Førre på Haugalandet. Det er nå ti år siden Goturlaget gikk en rundtur her i måneskinn, men nå skal det bli godt å få se den i kveldslys. Turen blir opp og ned bratta.


Turen er et populært trimområde for Førringene, så det er gode stier opp den bratte fjellsida fra nabolaget og lekeplassen i Førresdalen. Opp fjellet er det gode trappetrinn i stein, og stien oppover er ellers tørr og fin nå etter en tørr måned.

Jeg blir inspirert av et par joggere i som løper oppover, og setter opp tempoet så mye at "Gotur" blir "Trimtur", til turlagets fortvilelse. Sola truer med å legge seg, og jeg vil opp til de siste solminuttene, så kjører på. I ettertid tok jeg det til ettertanke og angret kanskje litt. For Godama tok seg tid til bilder og holdt kosen i stand, mens jeg telte puls.

Opp kom vi hvertfall på relativt kort tid, og fikk se den lave sola i nordvest skinne med bløtt lys over Haugalandet og Sveio. 




Dette er en fin tur. Neste gang skal jeg nyte den....


De fleste bildene er tatt av Godama Ingeborg Dale Mannes.

Enkel
Tid: 30-60 min t/r
Distanse: 2km t/r
Høydeforskjell: 150m
Terreng: Steintrapper, skogssti, berg, bratt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar