Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



lørdag 20. april 2024

Vindmølletragedien


Fitjar er kanskje den kommunen som bryr seg minst om utmark og friluftsområder her i landet, hvertfall i vår region. Omtrent hele fjellområdet er ødelagt i det jeg vil kalle vindmølletragedien. Sjelden har jeg sett så alvorlige inngrep i naturen som det vindmølleutbyggingen har gjort. For hver gang jeg beveger meg inn i et område med vindmøller, angrer jeg på at jeg satte min fot der. I Fitjar er det nesten umulig å unngå. I dag ble et eksempel på ødeleggelsene , mer enn en gotur. 

Skiltet til Landasåta

Vi startet på det som ser ut som lite brukt sti opp fra "Osterneset skole", som ikke er en skole lenger, men i privat eie. Utenfor møtte vi en kar som mente vi burde parkere langs veien. Dermed returnerte vi til krysset ved Sandvikvegen og fant en bred vegskulder der.  Skiltet opp til fjellet var gjengrodd, men forbi de første gjenvokste grenene, kom vi på en god og tydelig sti som vi følger opp i skogen og bakken. 



Så møter tragedien oss. Når vi kommer ut av skogen står vindmøllene rett i fleisen på oss Og lyden er intens. I dag er det vindfullt, så det er fullt maskineri her oppe. Aldri har jeg opplevd så høy lyd fra vindmøllene, og da forstår man; at det ikke bare er anleggsveier, turbiner og det visuelle som er ødelegger. Her er også stillheten brutt. Vindmøllene hvisker ikke. De brøler.


For oss handler det nå bare om "TellTur" - poeng, så vi spurtgår gjennom bråket og opp til Handfjellsåta, som er vårt andre mål denne dagen. Vi sjekker inn og spurtgår tilbake. Etter denne turen setter vi oss i bilen, matt og forskrekket over hvilket maskineri de har tillatt i utmark. Dette fjellet er ødelagt for all fremtid. 

Handfjellsåta 464 moh

Etter denne turen handler alt om poeng, og å bli ferdig med "TellTur" - konkurransen i vindmølleparken. Vi kjører bort til Olstjødna, og løper 5 km til for å sjekke inn på 2 andre mål. Da får vi heldigvis en nydelig solnedgang... med vindmøller. 

Utsikt fra Beinatjørnvarden, noen timer senere

Middels
Tid: 3 t t/r
Distanse: 10 km t/r
Høydeforskjell: 390 m (totalt ca. 550m)
Terreng: skogssti, anleggsvei, våte partier, bratte partier, skiltet


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar