Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



fredag 20. mai 2022

Trollvassnipa

Camp Bømlo

Vi har kommet til mai du skjønne milde, og har ordnet oss avspasering og mange inneklemte fridager. På Bømlo er det både padlemuligheter og turmuligheter, så vi etablerer basecamp midt i Kuleseidkanalen. Herfra skal vi utforske Bømlo høyt og lavt, inn og ut, sør og nord, øst og vest.

Tur 9: Trollvassnipa



Så ble jeg plutselig eldre og feirer min fødselsdag slik jeg bruker. Etter to dager på arbeid er vi på vei tilbake til basecamp og lar oss friste av denne toppen i Sveio, før vi fortsetter utforskingen på andre siden av Slettå.

Trollvassnipa gikk jeg sammen med sønn og søskenbarn for mer enn 10 år siden. Aner ikke hvorfor. Men denne gangen har vi poeng å hente i konkurransen "TellTur", så viktig oppdrag der, altså... Vi kjører gjennom Valestrand kulturfestival og parkerer ved ungdomshuset rett bortenfor. Så tar vi oss en festival i motbakke, med lyden av teater, revy og trubadur.




Det går ganske bratt opp gjennom skogen og med et nylig regnfall er det småsleipt enkelte steder. Men med lokalhumor fra revygruppa kommer vi oss fort opp bakkene. Rundt 250 moh ser vi ned til Tittelsnes og den lille koselige bukta der. 



I Trollsvassdalen er det fuktig. Her kan man bare glemme å gå tørrskodd over myrene, selv om folk har prøvd. Det ser ut som om folk tar nye omveier rundt de mest gjørmete tråkkene, og det gjør vi også. Her er det på tide med litt plankebroer tenker jeg. Men jeg har bursdag og har ikke tid....


Etter de våte myrene kommer vi opp på svaberg. Disse følger vi hele veien til topps, en lang bratt bakke, med noen små fuktige partier innimellom. 



Det går en drøy time før vi er på toppen og kan inkassere dagens TellTur-poeng. Og med det er jeg fornøyd. Jeg har hatt drømmebursdag ute med min kjære. Gratulerer. Takk.



Middels
Tid: 2t t/r
Distanse: ca. 4 km t/r
Høydeforskjell: 380 m
Terreng: Bratt, skogssti, myrlendt, svaberg, fuktig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar